Thursday, March 31, 2011

Kembara Seorang Diri - Ke Pendang : 13-15 Mac 2011

13 Mac


Perkara ini sudah lama dirancang. Disebabkan acapkali rakan-rakan di sini bertanyakan gendang dan serunai, maka saya mengambil keputusan untuk menempah empat set gendang silat sekaligus dengan Pak Teh Mid di Kuala Lanjut, Pendang. Selalunya saya akan bersama sdr Sharul, tapi kali ini saya terpaksa pergi berseorangan, memandangkan dia punya tugasan lain yang perlu dilunasi. dalam benak saya terfikir, " Ke Kedah 5-6 jam berseorangan dalam kereta, aduh!" Tapi janji sudah dimeterai. Cukup masa, saya tidak bertangguh lagi, hari Ahad menjadi pilihan saya. Tanggal 13 Mac, kereta meluncur ke sana.

Memang, memang bosan bila memandu seorang diri ke sana! Tiada rakan bersembang, hanyalah radio yang menjadi teman setia. Sesekali diserang kantuk, saya berhenti di hentian atau RnR yang setia menanti pengembara seperti saya. Seawal pagi, jam 6.45 saya sudah ke sana, hampir jam 1.30 petang, baru saya sampai di rumah Pak Teh. Tiba di sana, saya disambut oleh abang Kob yang menjadi rakan sembang, sementara menanti Pak Teh balik dari tiga buah rumah katanya. Pak Teh ada juga menelefon abang Kob agar saya menyertainya bergendang, tapi saya tak larat. Terlalu mengantuk kerana malam sebelumnya, saya tidur jam 5.30 pagi. Alhamdulillah, bersyukur sangat saya kerana perjalanan dipermudahkan Allah.

Apabila Pak Teh balik, kami bersembang pelbagai topik. Dan tentunya perkembangan gendang silat menjadi topik utama kami, begitu juga dengan khabar rakan-rakan di sini. Sempat juga saya menghubungi rakan di Alor Setar untuk berjumpa di rumah Pak Teh. Alang pula, kebetulan balik ke Perlis, rumah mentuanya. Wah, ada rakan lain juga yang boleh dibawa bersembang nanti, fikir saya. Tapi sebelum itu, Pak Teh menerima panggilan untuk bermain di kampung Telaga Emas. Katanya, main untuk kenduri kahwin seorang imam dan juga rakan kepada allahyarham Tok Baunui @ Tok Banui (bapa Pak Teh Mid).

Malam

Kami lewat sedikit ke sana kampung Telaga Emas kerana menantikan rakan saya dari Alor Setar, Fauzi. Namun kelibat mereka pada jam 9.30 malam melegakan hati saya. Kami ke sana beramai-ramai. Tiga buah kereta cukup untuk membayangkan rombongan kami ke sana, Setibanya di sana, hati saya sedikit berdebar. Maklumkan bergendang di tempat orang lain takkan sama dengan bergendang di tempat sendiri.

Set gendang sudah tercatuk, menanti untuk dimainkan. Seperti biasa, saya digesa oleh Pak Teh untuk membuka tirai. Sebenarnya malu alah untuk buka majlis di tempat orang, tapi saya turuti sahaja walaupun saya bergurau pada seorang abang yang tiup serunai di situ. Namun saya tetap juga digesa olehnya. Tak berlengah, majlis bergendang dibuka dengan Lagu Buka. Selesai 4-5 lagu, tiupan serunai berpindah pada seorang rakan di situ. Majlis bergendang diteruskan. Semakin lama, semakin ramai ahli bergendang yang hadir. Hati saya lega apabila tuan rumah menjemput untuk makan malam. Dapatlah pula saya mendengar orang lain bergendang.

Hampir jam 12.30 rasanya, kami balik. Alang sudah sampai. Kami berborak panjang dengan Pak Teh dan yang lain.

14 Mac

Pagi itu saya berazam untuk mempelajari serba-sedikit tentang perihal pembuatan gendang. Memandangkan gendang yang saya tempah masih ada 2, 3 biji yang belum siap, maka dapatlah saya mempelajari sesuatu. Dimulakan dengan membuang bulu pada kulit kambing, saya tersengih. Pada tangan orang yang tidak pakar seperti saya, memakan masa hampir 30 minit untuk menyiapkannya. Berpeluh sakan saya mengerjakannya. Abang Kob bermurah hati mengajar saya kaedah untuk membuangnya dengan betul agar kulit tidak rosak atau terkoyak.

Sambil-sambil itu, saya menyibukkan diri bertanya macam-macam kepada Sobri dan abang Kob tentang cara-cara untuk membuat gendang. Memang bukannya pekerjaan yang mudah. Bila sudah siap, memang seronok, tapi kalau sudah tahu penat lelah orang membuat gendang, kita tak perlulah tawar menawar tentang harga gendang. Beli sahajalah, jangan banyak soal atau keterlaluan dalam menawar harga sepasang gendang.

Malam

Bergendang lagi! Pada petang sebelumnya, saya dan Alang berlatih-latih juga tiup serunai dan bergendang. Tapi malam ini dengan kehadiran Un Istana Budaya dan rakannya, Man (kalau tak silap saya), gendang berbunyi lagi. Sesudah panjang borak, Un berteriak kepada saya, "Haa dok watpa lagi tu? Buat lagu aaa."

Saya senyum, dan melambai mereka agar menyertai kami di atas wakaf bergendang. Saya, Pak Teh, Alang dan rakan lain bergendang pula. Lepas satu, satu lagu yang dimainkan. Silir berganti irama serunai dan gendang. Dari 'Lagu Berjalan' hinggalah ke permainan gendang silat. Sehinggalah larut malamm, barulah sesi gendang ditamatkan.

Walapun semua sudah mengantuk dan tidur awal, saya dan Sobri masih menyembang hinggalah jam 4 pagi. Letih tapi menyeronokan.

15 Mac

Pagi-pagi lagi saya sudah bersiap. Melihatkan beberapa pasang gendang sudah siap, hati saya berbunga-bunga. Lega, dapatlah kali saya bawa balik 4 sete gendang, dan tak perlulah saya ke sana untuk jangka masa yang panjang bagi mengambil gendang yang ditempah oleh kawan-kawan. Alhamdulillah beberapa set gendang sudah terjual, hanya 2 set saja yang tinggal pada saya, menanti saat dan ketika ia dibeli oleh orang yang berhajat.

Hampir lewat tengahari barulah gendang anak yang terakhir siap. Selesai makan tengahari dan solat zohor, saya mengemaskan barang-barang untuk mengisi dengan gendang. Akhirnya penuh kereta saya. Selesai bersalam-salaman, saya meminta diri untuk beransur, kerana mahu melepasi kawasan Perak sebelum malam menjelma. Hanya lewat jam 11.30 malam saya sampai semula ke KL. Alhamdulillah, selamat semuanya.

p/s : terima kasih kepad Pak Teh sekeluarga, Mak Teh - masakan terbaik! Sobri dan abang Kob yang menunjuk ajar cara-cara memproses gendang. Rakan-rakan di Telaga Emas - teruskan usaha bergendang.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP