Monday, May 16, 2011

Memperkasakan Kumpulan Gendang : Bahagian 1

Entri kali ini berlainan sedikit. Sengaja saya tuliskan agar dapat dikongsi bersama dengan para pembaca dan menjadi suatu iktibar kepada kita semua hendaknya. KGGK sudah hampir mencapai 11 tahun usianya. Begitu juga dengan kumpulan gendang rakan-rakan lain yang usianya malah hampir mencecah puluhan tahun, terutama yang berada di sekitar utara. Dan permainan gendang silat ini pun sudah tua benar usianya. Maka semenjak itulah sebenarnya tiada satu usaha yang kukuh untuk menaikkan permainan gendang silat. Ibarat kata, kalau ada pun bagai melepas batuk di tangga.

Usaha-usaha ke arah itu boleh dikatakan hampir kosong persen. Maka dengan sebab itulah umum kurang mengenali mengenali permainan ini, apatah lagi di khalayak yang lebih besar. Timbullah panggilan yang pelbagai terhadap kumpulan gendang, ada yang memanggilnya kumpulan rodat, kumpulan nobat, kumpulan nafiri, kumpulan gamelan (yang kami alami sendiri), begitu juga yang memanggil serunai sebagai seruling, nafiri , trumpet dan sebagainya. Malah ada yang lebih parah apabila bertanya kami, permainan apakah ini?

Bukan setakat itu, malah KGGK pernah mendaftar bawah Jabatan Kesenian KL, tapi sehingga kini tiada sebarang panggilan untuk mengadakan persembahan atau sebagainya. Tapi tidak mengapa, KGGK terus bergerak menjalankan amanah yang diberikan oleh barisan guru-guru.

Baik, sekaranglah masanya untuk kumpulan gendang silat mengatur langkah untuk keluar dari kemelut yang sekian lama melanda dan bergerak lebih jauh secara profesional. Antara cadagannya adalah :

A) DOKUMENTASI

1) Mengadakan Kad Nama (name card) kumpulan gendang masing-masing
Boleh dikatakan sewaktu mengadakan persembahan di mana-mana, akan ada samada orang perseorangan atau pihak penganjur, DJ atau Emcee memintanya sebagai promo atau ada orang lain yang bertanyakan nombor untuk berhubung dengan kumpulan gendang yang membuat persembahan.

2) Mengadakan Profil Kumpulan
Profil ini selalunya diminta apabila yang menjemputnya terdiri dari pihak kerajaan atau swasta atau aktiviti yang melibatkan VVIP, biasanya penganjur akan meminta salinan. Profil hendaklah mengandungi maklumat ahli kumpulan, sejarah penubuhan, pengalaman bermain dan sebagainya. Profil boleh disediakan dalam bentuk dokumen atau softcopy (vcd atau dvd).

3) Mengadakan Resume Peribadi
Ini terutamanya melibatkan hal-ehwal yang mahukan sesebuah kumpulan atau tenaga pengajar itu mengajar di sekolah, IPT atau mana-mana badan kesenian, khususnya untuk mana-mana jurulatih yang akan menjadi tenaga pengajar.

4) Menyiapkan Kertas Kerja
Untuk persediaan kumpulan apabila dipanggil masuk mengajar di mana-mana IPT atau yang melibatkan institusi.

5) Menyediakan Silibus Asas
Ini juga melibatkan persediaan kumpulan apabila dipanggil mengajar di mana-mana badan dan IPT. Pembelajaran sebenarnya masih terletak pada tangan jurulatih yang mengajar. Ini cuma yang dikatakan on paper. Kadangkala kedapatan IPT yang mahukan panduan silibus. Memandangkan ia adalah prosedur biasa, maka kumpulan gendang hendaklah menyiapkan seadanya. Ia samasekali tidak mengikat seseorang jurulatih itu pada silibus ini.

6) Membuat Akaun Facebook dan Blog Kumpulan Masing-Masing
Ini merupakan jurnal (blog) dan hebahan aktiviti kumpulan gendang masing-masing. Hampir 4 tahun KGGK mempunyai blog sejak 2007, alhamdulillah ada juga sedikit perkembangan positif melaluinya. Tujuan fb dan blog ini bukanlah untuk berbangga-bangga mendapat persembahan dari pelbagai pihak dan sebagainya, tetapi ia bersifat laporan untuk mereka yang berminat memanggil sesebuah kumpulan itu membuat persembahan. Ini adalah merupakan dokumentasi bersifat maya dan boleh dibaca oleh banyak pihak. Juga bagus sekali untuk promosi sesebuah kumpulan. Setakat ini hanya beberapa kumpulan sahaja yang aktif berblogging, kebanyakan yang lain blognya berhabuk. Disamping dengan adanya blog ini dapatlah mana-mana individu atau kumpulan yang berminat mencari dan mempelajari irama gendang silat, bolehlah mencari kumpulan gendang yang terdekat di kawasan mereka. Sebab itulah saya mewujudkan GGESIM yang kini sedikit dingin sambutannya.

7) Membuat Akaun Youtube
Semua orang tahu tentang youtube. Jadi, kita sebagai kumpulan gendang, letaklah beberapa buah video klip kumpulan masing-masing dan pautkan ke blog masing-masing. Tujuannya adalah memang ada kedapatkan mereka yang mahu menjemput kumpulan gendang ingin melihat terlebih dahulu bagaimanahkah permainan gendang silat. Jadi, disebabkan kadangkala kekangan masa dan halangan2 lain, maka tidak dapatlah kita menerangkan satu per satu maklumat dan permainan gendang silat. Jadi, untuk menggantikan perkara itu, pautkan video klip yang sudah dimuatnaik ke blog kumpulan masing-masing. Dan ini akan memudahkan penganjur atau mereka yang ingin menjemput melihat contoh permainan yang ada.

8) Menyertai GGESIM
Ini adalah blog untuk mendokumentasi sebanyak mungkin kumpulan gendang yang ada di tanah air. Meskipun kini, agak suam2 kuku dan penyertaannya sedikit dingin akhir-akhir ini, namun saya positif ia adalah untuk jangka masa panjang, akan ada lagi kumpulan2 gendang yang akan menyertainya kelak. Sila klik sini.

p/s : Sekiranya ada cadangan dan pandangan lain-lain, mohon diletakkan di ruangan komen untuk sejahtera dan manfaat dunia pergendangan silat seluruh tanah air. Terima kasih.

2 comments:

Anonymous,  May 9, 2022 at 8:44 PM  

we would like to inform everyone about YIP KUM FOOK in what he did bad karma in the past with Buddhist monks because this YIP KUM FOOK pushed many Buddhist monks from SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, in Taman Desa Jaya, Kepong ... and the temple locked doors and so on

YIP KUM FOOK is worse than a ghost for cheating Myanmar money, and some info is here ... https://committeesamnaksambodhi1.blogspot.com/2019/01/ he will suffer and his family will also be destroyed in the future, his karma will cause him to die

Many know about YIP KUM FOOK in kepong area because he cheated everyone and cheated women, in his brain full of money

Noted to everyone and care about who is name YIP KUM FOOK and family of YIP KUM FOOK

By Ah Lam, Kepong Baru


Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP