Saturday, November 12, 2011

Angin Berpuput Di Rawang : 8 - 9 Nov 2011

Bersama Pak Teh Mat

Tarikh : 9 Nov 2011
Masa : 9 pagi
Majlis : Konvokesyen Ke-10
Lokasi : Institut Kraf Negara

Alhamdulillah ...syukurlah tanggungjawab yang diberikan untuk mengiringi Majlis Konvokesyen ke-10 di IKN dapat dilunasi dengan lancar dan selamat semuanya. Sebelum dari itu, Pak Teh sudah menghubungi saya dan Sharul untuk majlis ini kerana Pak Teh datang tidak ramai; sebab hari bekerja. Kebetulan saya dan Sharul agak lapang, maka dengan berlapang dada, kami turun ke IKN untuk waktu rehesel dan hari langsungnya. Meskipun tempatnya agak ceruk, tapi alhamdulillah dapat juga cari. Asalnya majlis ini dari abang Kadri, yang berhubung dengan Pak Teh, yang lansung berhubung dengan kami.

Sesi rehesel

Pada pagi 8hb, sesi dijalankan sebanyak 3 kali. Walaupun Pak Teh dan grup kepenatan, sampai dari Kedah jam 6 pagi, namun tetap diteruskan demi amanah yang diberikan. Saya pula meniup serunai, bersama Safarin (anak Pak Teh). Tapi sesi rehesel sebelah malam, saya seorang pula. Mula-mula hanya mengiring masuk dan keluar VIP. Tapi akhirnya bertambah dan paling mencabar apabila saya terpaksa meniup seorang diri mengiringi 58 orang pelajar yang mengambil sijil! Fuh, memang berpeluh, sampai ke pelajar yang 30-ke atas, serunai saya mula meragam kerana air liur sudah penuh. Hehehe .... tapi alhamdulillah, masa hari langsung, Sharul ditugaskan oleh Pak Teh untuk membantu saya meniup serunai.

Kumpulan Koir

Suasana majlis konvokesyen

Lebih kurang jam 12.30 majlis selesai. Pak Teh dan grup terus balik ke Kedah kerana katanya ada majlis lagi, kami terus beransur pulang ke Cheras. Terima kasih kami ucapkan kepada Pak Teh Mat, Abang Kadri, pihak IKN yang menyediakan makanan dan tempat tidur yang sangat selesa. Juga kepada kepada pihak yang terlibat menjayakan majlis ini. Tahniah kepada para pelajar! Moga-moga berjumpa lagi di tahun hadapan, amin.

1 comments:

Anonymous,  November 22, 2021 at 5:21 PM  

Dear brothers and sisters who love the Dharma
Let me tell you the history about SAMNAK SAMBODHI, TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR. Last time we were members of the temple but now we are very far apart because now the committee members are very proud of the activities or duties of the temple.
On the other hand, the current president of the temple is YIP KUM FOOK and son YIP JIUN HANN. His son always said to the devotees: THIS TEMPLE IS MY FATHER'S TEMPLE. Or is it my father's property…we are silent because We know this temple very well where it came from...
Now the members of the temple committees are their only group. Others cannot join as members and use Myanmar monks only for service and blessing. Only Myanmar monks are very smart (All monks from Myanmar have the rank of DR or PH. D), but the disciples(devotees) here are very confused because the disciples here have never heard of that name(titles).
If we understand the teachings of Buddhism that creates BAD KARMA. will receive what has been done
by the previous committee
Samnak Sambodhi, Desa Jaya, Kepong, KL

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP