Wednesday, May 18, 2011

Salah Sebut

Tidak kisahlah, sama ada salahkah, atau salah panggilkah, atau salah mengertikah, atau salah sebutkah, semuanya dikategorikan sebagai kesilapan yang seharusnya diperbetulkan dengan seberapa segera.

Salah sebutan @ panggilan yang sering berlaku dan terjadi terhadap kumpulan gendang (mungkin bukan semua) terjadi tidak kira dari pihak tuan rumah atau DJ atau Emcee. ataupun dari masyarakat sendiri. Meskipun bukan semua, tetapi itulah yang kerap berlaku di majlis sama ada majlis perkahwinan dan sebagainya, malah pernah juga terjadi pada KGGK dalam majlis yang amat rasmi dan berprotokol. Antaranya menyebut kumpulan gendang sebagai :

i) kumpulan nobat
ii) kumpulan nafiri
iii) kumpulan rodat
iv) kumpulan kompang

Dan yang paling terjdi adalah nombor i) dan ii). Amat jauh sekali beza antara permainan gendang silat dan gendang nobat, baik dari segi fizikal peralatan mahupun status atau hierarki dalam permainan muzik tradisi Melayu. Tentunya, muzik nobat hanyalah dikhususkan untuk raja dan sultan semata untuk majlis yang berkaitan, sedangkan muzik gendang silat secara umumnya untuk majlis atau persembahan yang berkaitan dengan silat. Sebutannya sahaja sudah berbeza apatah lagi dari banyak seginya.

Ada pula menyebut serunai sebagai :

i) nafiri
ii) seruling
iii) trumpet

Mudah-mudahan dengan penerangan serba ringkas ini dapat mendatangkan pengetahuan dan manfaat buat semua. Sayugia dengan itu, dapatlah masyarakat mengenal dan membezakan permainan gendang silat dengan muzik tradisi yang lain, Insya-Allah.

2 comments:

syahir May 18, 2011 at 4:18 PM  

nasib baik xdipanggilnya band okestra. heheheee

KGGK,  May 18, 2011 at 9:25 PM  

Sdr Syahir - setakat ini belum lagi, minta selisih malaikat 44! hehehe

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP