Monday, July 23, 2007

Jenis2 Serunai Di Malaysia

Serunai Aliran Utara (Kedah, Perlis, Perak, Pulau Pinang) - Serunai yang biasanya dimainkan untuk muzik Gendang Silat, Gendang Peribumi, Mek Mulung dan Wayang Gedek dan juga Nobat (namun bentuknya sedikit berbeza).


Serunai Daun Kelapa dan Batang Padi - Biasanya terdapat di kawasan bendang, sementara serunai daun kelapa biasanya dimainkan oleh kanak-kanak sebagai hiburan.
Gambar Ihsan dari laman web KeKKWa

Serunai Kelantan - Insturmen yang biasa dimainkan untuk permainan silat aliran pantai timur, Mak Yong (sesekali dimainkan), Tarinai, Menora dan Main Peteri (jarang dimainkan). Manakala dalam Wayang Kulit Kelantan juga digunakan namun saiznya agak kecil sedikit untuk menghasilkan bunyian yang berbeza.
Gambar Ihsan dari laman University Of Michigan

Pi Nai - serunai yang dimainkan dalam ensemble muzik Wayang Gedek pada asalnya(menerima pengaruh dari Wayang Kulit Siam (Nang Thalung) namun kemudiannya ditukar kepada serunai aliran utara yang biasa dilihat.
Gambar ihsan dari Musicologie.Org

Ada beberapa gambar lagi yang akan saya masukkan seperti Serunai yang dimainkan oleh kumpulan Terinai Perlis, Serunai Silat Terengganu (seakan2 serunai Kelantan tapi berbeza dari segi corak dan motif ukiran), serunai ibu dan anak bagi permainan Wayang Kulit Kelantan, Selumprit dan Pupuik.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP