Sunday, December 28, 2008

Bergendang di Keramat Bukit - 27/12/08

Malam tadi tidaklah begitu penat bermain gendang, hanya 2, 3 lagu 'berjalan'(selingan) dan lagu silat. Tapi kepenatan terasa mencengkam, agaknya kesan dari cuaca hangat yang menggigit. Petangnya, sdr Azhar sudah datang mengambil saya gara-gara kereta yang sedikit meragam. Sampai di rumahnya kami bersembang dan pekena kuey teow dulu. Hehehe ... sedap! Setelah selesai maghrib, kami bersiap-siap sementara menanti kedatangan Alang, Alif dan Amin. Tup, tup, tengok-tengok bapa si Alif dan Amin ada sekali.

Pertama kali saya memasukki kawasan Keramat Bukit (menurut Azhar), sebelum ini bagaikan tidak tahu menahu tentang kawasan tersebut. Rumah-rumah besar tersergam indah menyeluruhi kawasan tersebut. Permainan malam tadi cukup ringkas, selesai perarakan kompang, tugas kami pula mengiringi para pesilat dari Persatuan Kuntau Tekpi cawangan KL dan Rawang. Lebih kurang dalam 15 - 20 minit, pertunjukan silat pun berakhir.
Malam ini saya menyuruh agar sdr Azhar dan Alang bermain bagi membiasakan diri untuk majlis dan kenduri perkahwinan. Lega saya kerana perjalanan majlis dan permainan gendang lancar hingga ke akhir. Alhamdulillah.

1 comments:

Anonymous,  December 29, 2008 at 4:09 PM  

..bro..tuh area kita sebut 'Bukit Keramat' daa...bukan 'Keramat bukit'...muaahahahahahaa..anyway..makaseh kerana memberi peluang pada kami dan memberi ruang pada kami untuk mempelajari ilmu2 bergendang/serunai nih..harap2/mudah2an akan dipermudahkan segalanya utk kita semua....

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP