Friday, June 25, 2010

Macam-macam Jenis Serunai (Kemaskini Ke-2)

Entri kali ini, saya cuba mengumpul jenis-jenis serunai yang terdapat di Malaysia untuk tatapan, rekod KGGK dan peminat muzik tradisional. Ini adalah kemaskini dari entri yang terdahulu. Sumber didapati di sekitar internet dan akan disebutkan dari laman web mana ia diambil.

Serunai nobat (dari laman web Sembang Kuala).


Serunai nobat jenis ini biasanya dimainkan oleh kumpulan nobat sebelah utara. Saya tidak pasti pula tentang jenis dan bentuk serunai kumpulan nobat negeri lain. Adakah ia sama ataupun berbeza.

----------------------------------------------------
Serunai Aliran Utara

Bentuknya agak pelik sedikit, namun ciri-ciri cenderung pada serunai yang dimainkan di sebelah utara Semenanjung (sumber gambar : Muzium USM). Saya letakkan di sini kerana bentuknya sedikit berbeza dengan yang saya biasa lihat.

-------------------------------------------------------------------

Serunai Aliran Utara

(Kedah, Perlis, Perak, Pulau Pinang) - Serunai yang biasanya dimainkan untuk muzik Gendang Silat, Gendang Peribumi, Mek Mulung dan Wayang Gedek dan juga Nobat (namun bentuknya sedikit berbeza). Kebanyakan serunai jenis ini adalah buatan Kedah. Manakala Perlis ada sedikit berbeza bentuk serunainya walaupun masih sama.

----------------------------------------------------------

Serunai Daun Kelapa

Masa saya kecil dulu, selalu juga buat serunai jenis ni.
Gambar Ihsan dari laman web KPKK

----------------------------------------------------------------------------

Pi Nai


serunai yang dimainkan dalam ensemble muzik Wayang Gedek pada asalnya (menerima pengaruh dari Wayang Kulit Siam - Nang Thalung) namun kemudiannya ditukar kepada serunai aliran utara yang biasa dilihat.
Gambar ihsan dari Musicologie.Org

---------------------------------------------------------------------------

Serunai Kelantan

Gambar (dari laman web KSU Pointer)

Gambar (dari laman web Kraftangan Malaysia)

Instrumen yang biasa dimainkan untuk permainan silat aliran pantai timur, Mak Yong (sesekali dimainkan), Tarinai, Menora dan Main Peteri (jarang dimainkan). Manakala dalam Wayang Kulit Kelantan juga digunakan namun saiznya agak kecil sedikit untuk menghasilkan bunyian yang berbeza. Serunai silat dan Wayang Kelantan ada sedikit perbezaan dari segi saiz dan panjangnya. Ini saya dapati ketika mempelajari serunai wayang kulit di Aswara dulu.

---------------------------------------------------------------

Serunai Perlis

Dari laman blog Awang Batil

Ini pula jenis serunai yang biasa dimainkan dalam persembahan rakyat, Terinai dan Awang Batil. Serunainya hanya mempunyai 6 lubang di atas, dan 1 di bawah. Jenis ini hanya terdapat di Perlis sahaja. Saya ada juga menyimpan sebatang, hadiah dari seorang kawan. Nanti saya muat naikkan di sini untuk tatapan semua.

--------------------------------------------------------

Serunai Batang Padi

Serunai Batang Padi

Sejenis serunai yang diperbuat daripada batang padi dan dikatakan mempunyai keunikan serta keunggulan yang tersendiri. Ianya dicipta dalam beberapa jenis dan bentuk. Lelidahnya iaitu sounding device adalah sama seperti yang terdapat pada alat 'Klarinet Berkembar' dari negara Timur Tengah. Serunai Batang Padi ditiup secara menegak pada bahagian hujungnya yang lebih kecil. Ianya sering dipersembahkan oleh kanak-kanak belasan tahun untuk memainkan muzik-muzik eksperimental yang diilhamkan daripada lagu-lagu yang berkembang dalam teater Wayang Kulit ataupun Silat. Secara praktiknya, Serunai Batang Padi telah menjadi 'alat perintis' kepada kebanyakan tokoh Serunai yang ada di Kelantan khususnya dan juga di kawasan-kawasan perkampungan di negeri-negeri lain yang mempunyai kawasan penanaman padi.

- Maklumat dan gambar diambil (juga kredit) dari laman web KPKK

6 comments:

Anonymous,  October 22, 2011 at 12:58 AM  

salam...boleh dak nk tau serunai2 silat ni boleh dibeli di mana?bkn pa,cek berminat nk blajaq main

syairazi November 6, 2012 at 4:02 AM  

Dok cri lama dah...xtau tang mn

fakhri,  February 19, 2013 at 11:47 PM  

Salam...sy nk tau, pelidah @ pipit yg dipasang pd serunai blh ker diganti baru menggunakan kertas yg keras?...fakhri

Unknown December 22, 2019 at 11:41 PM  

Kalau saya nak beli serunai kelantan berapa harganya??

Anonymous,  October 14, 2021 at 7:06 PM  

To all devotees in Malaysia
Ah Wah Selayang (017-2218183) said...” mca Gombak” YIP KUM FOOK and his groups (Two police, Yap Kok Hwee, Low Kok Meng, and the others) came and rejected all the Buddhist monks at BUDDHIST TEMPLE (SAMNAK SAMBODHI), 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong...all monks must leave from Temple because YIP KUM FOOK used police and Gangster to disturbed all the monks...Many people get angry with YIP KUM FOOK
Now many Buddhist people don’t like MCA because YIP KUM FOOK created dirty for Buddhists and MCA. Hope MCA members and Buddhist people to care of human-like YIP KUM FOOK, if you would like to know more information, please contact Ah Wah(Selayang)
By DAP, kepong

Anonymous,  September 16, 2023 at 5:22 AM  

Serunai kedah ada banyak jenis
1.Orkestra nobat:
-Serunai Kedah:
Alat tiupan yang hampir sama dengan serunai yang digunakan dalam wayang kulit, gendang keling dan mekmulung. Cuma bentuknya sahaja yang berbeza. Dibahagikan kepada empat bahagian iaitu pipit, mali, batang dan kecopong.
-Serunai yang berbunyi selurus tiada berlagu

Orkestra wayang kukit kedah:
Serunai Wayang Kulit Kedah

Serunai Kedah yang biasa

Serunai Mek Mulung,Mak Yong kedah

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP