Wednesday, May 18, 2011

Kumpulan Gendang - Kumpulan Gamelan?

Di bawah berikut adalah surat jemputan yang ditujukan pada KGGK sebagai bukti dan contoh bahawa permainan gendang silat masih lagi tidak dikenali. Tandanya perjuangan masih jauh dan terletak di atas bahu para pengamal gendang di seluruh tanah air agar ia menjadi permainan yang dikenali. Teringat kata-kata Ku Seman Ku Hussein dalam salah sebuah artikelnya di Mingguan Malaysia yang mengatakan bahawa seni budaya di tanah air ibarat tomato. Maksud yang saya faham bahawa seni budaya di sini sudah tidak menjadi darah daging lagi. Sekadar ada, jangan tiada langsung.


Apa fikir teman-teman seperjuangan? Adakah kita masih lagi tidak mahu berjuang bersungguh-sungguh dalam membangunkan permainan gendang silat? Blog kumpulan gendang masih sepi dan tidak dikemaskini dengan cerita terbaru? Masih lagi mahu bermalas-malasan? Saya menyeru kepada teman-teman seperjuangan, marilah kita sama-sama menggembeling tenaga dan memperbaharui iltizam dalam memperjuangkan irama ini secara bersungguh-sungguh, insyallah, suatu masa nanti akan ada hasilnya, amin.

Gendang punya buat, gamelan dapat nama. Beruntung orang gamelan, tahniah kepada anak bangsa kita yang tidak mahu mengambil tahu tentang budaya sendiri. Ia tampaknya kecil pada sesetengah orang dan merasakan ia adalah remeh-temeh dan tak perlulah dipersebsar-besarkan tentang isu ini. Tapi harus diingat, yang kecil itulah nanti yang akan merebak menjadi besar dan menjadi barah dalam masyarakat orang Melayu kita.

Marilah wahai rakan-rakan sekalian, kita memperkasakan kumpulan gendang dan irama yang kita cintai ini, ayuh!

1 comments:

lambangsari,  January 31, 2013 at 1:02 AM  

Gamelan pun kadang-kadang disalah sebut sebagai cak lempong ;-)

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP