Monday, May 2, 2011

Bagai Delima Merekah ...

Mengiringi anak-anak yatim pulang ...

Inilah pengalaman pertama KGGK dijemput oleh wedding planner, D'Jari Artz, dan juga atas permintaan peribadi pihak pengantin perempuan yang mahukan majlis diserikan dengan tiupan serunai dan paluan gendang. Seawalnya Cik Ain (kini Pn Ain) menghubungi secara emel dan mahu menempah, diikuti dengan Cik Syida yang menelefon untuk tempahan dan perbincangan seterusnya.

Tiba hari yang dijanjikan, saya, sdr Sharul & Arif serta Cikgu Ramli terus ke sana. Mujurlah Arif tahu jalan ke situ, jadi mudalah sedikit kerja. Taklah melilau sangat. Terus sahaja disambut oleh Cik Syida. Katanya ada majlis dengan anak yatim, tapi saya tersilap dengar - 'ada majlis dengan Rais Yatim.' Akhirnya saya menjadi gelak kerana perkara yang melucukan itu. Dey, macam mana boleh silap dengar daaa ....

Emcee (uncle Khairi) dan DJ yang super cool

Bersama Uncle Khairi ... (sumber gambar : Blog Mister Emcee)

Pagi2, majlis meraikan anak-anak yatim diadakan. Kami dimaklumkan oleh Uncle Sofi (tak ingat nama) majlis akan bermula jam 1 petang. Mendengarkan itu, kami menyantap terlebih dahulu dan duduk bersembang sesama kami. Tiba waktu yang dijanjikan, majlis berarak dijalankan, itupun pada jam 1.30 petang, dengan paluan gendang keling. Majlis seterusnya diteruskan dengan bacaan doa, kata-kata aluan oleh MC dan iringan lagu dari DJ yang super cool. Majlis bertambah menarik apabila MC yang gerek membacakan teksnya yang disulami dengan pantun-pantun malar segar yang mengujakan. Saya senyum beberapa kali mendengarkan pantun yang adakalanya mencuit hati.

selesai majlis : Mat Arif, Cikgu Ramli & Sharul

Tepat jam 3 persembahan kami selesai dan terus pulang. Petang itu juga menerima panggilan dari rakan kami sdr Akib, Kumpulan Gendang Warisan Pusaka (agaknyalah nama ni...) yang berasal dari Manjoi, Perak. Katanya mereka akan bergendang di Hotel Dorsett dan megundang kami untuk bergendang sama.

Malam

Suasana dalam dewan majlis

Terus sahaja balik dari Kepong, saya dan sdr Sharul bergegas ke Subang Jaya pula, untuk memenuhi hajat rakan-rakan. Setibanya di sana saya berkenalan pula dengan Bang Not Kuehteow (bapa Akib) dan keluarganya. Tapi kami takdan sembang lama, majlis akan bermula pada jam 8. Kami terus bersiap dan menanti saat yang ditunggu.

Sdr Akib dan Shahrul

8.30 malam, pengantin sampai dan kami mengiringinya masuk ke dalam dewan yang serba indah dan bermain lagu silat untuk adik-adik dari perguruan Cimande. Meskipun indah, namun sayang kami dibiarkan duduk tanpa sebarang alas. Katanya, sudah dimaklumkan paling tidak pun duduk di atas karpet, tapi akhirnya dilayan begitu sekali. Hati saya sedikit panas mengenangkan jenis mereka yang melayan pemuzik tradisi semacam ini. Kami pun berlalu tanpa sebarang ucapan terima kasih dari mana-mana pihak sekalipun. Hati panas, perut lapar, cepat-cepat kami beredar.

Gambar kenang-kenangan

p/s : Terima kasih kepada Puan Ain yang menjemput KGGK memeriahkan majlis di rumahnya. Terima kasih juga kepada Akib dan Bang Not yang menjemput kami untuk bergendang di Hotel Dorsett. Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat.

Cerita dari blog Uncle Khairi - super cool MC.

1 comments:

Anonymous,  November 22, 2021 at 5:22 PM  

Dear brothers and sisters who love the Dharma
Let me tell you the history about SAMNAK SAMBODHI, TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR. Last time we were members of the temple but now we are very far apart because now the committee members are very proud of the activities or duties of the temple.
On the other hand, the current president of the temple is YIP KUM FOOK and son YIP JIUN HANN. His son always said to the devotees: THIS TEMPLE IS MY FATHER'S TEMPLE. Or is it my father's property…we are silent because We know this temple very well where it came from...
Now the members of the temple committees are their only group. Others cannot join as members and use Myanmar monks only for service and blessing. Only Myanmar monks are very smart (All monks from Myanmar have the rank of DR or PH. D), but the disciples(devotees) here are very confused because the disciples here have never heard of that name(titles).
If we understand the teachings of Buddhism that creates BAD KARMA. will receive what has been done
by the previous committee
Samnak Sambodhi, Desa Jaya, Kepong, KL

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP