Monday, June 13, 2011

Kem Gendang Silat 1 (11-12 Julai 2011)

Gambar beramai bersama
Kump Gendang Lawi Merah


Asal idea ini sebenarnya adalah kerana memikirkan masing-masing (ahli KGGK) ada kekangan dan komitmen kerja, lalu memikirkan cara yang terbaik - maka timbullah ilham untuk mengadakan Kem Gendang Silat (KGS) bagi memudahkan semua pihak. Untuk kali ini hanya pelatih2 dari Kump Gendang Lawi Merah (KGLM) saja yang dapat menghadirkan diri. Namun perjuangan untuk menghidupkan gendang silat diteruskan. Rancangan sudah bermula kurang lebih 2 bulan sebelum.

Ahli KGLM yang hadir

Jam 11.30 malam, KGLM sebelumnya mereka sampai satu kereta. Menginap di rumah sdr Khairul. Dan malam itu juga sempat kami mengeteh di kedai mamak sebagai sesi takruf yang pertama utk KGLM dan KGGK.

Hari 1 (11.7)

Jam 11.00 pg, barulah sesi latihan dimulakan. Dengan mengambil kira kemajuan yang ada, dapatlah sedikit sebanyak penilaian dilakukan, beberapa lagu dimainkan oleh KGLM. Sebelum ini mereka sudah mengikuti kursus jangka pendek di Muar, maka beberapa progres dilakukan bagi memantapkan permainan mereka, Insya-Allah. Latih rubi dijalankan, Sdr Sharul melatih mereka yang bergendang, Cikgu Ramli pula melatih pemain serunai. Saya hanya membantu cikgu dan mengambil foto-foto untuk diabadikan di blog sebagai jurnal KGGK.

Sesi latihan

Hinggalah waktu Zohor, kami berhenti seketika dan singgah makan di Taman Tenaga. Selepas solat zohor di masjid Az-Zubair, kami meneruskan latihan santak ke jam 6 petang. Malam - kami hanya berehat. Keletihan mula memanjat di wajah ahli KGLM, mana tidaknya cuaca yang tidak menentu mengiring latihan mereka. Termasuklah juga kami, letih tapi kepuasan adalah segalanya.

Hari ke-2 (12.7)

Latihan diteruskan. Dengan sedikit penerangan daripda Cikgu Ramli, latihan diselang-seli dengan permainan KGLM. Sempat juga saya mengambil gambar dan video untuk koleksi peribadi. Sepertinya tidak dilanda kejemuan, KGLM terus berlatih sambil dibimbing oleh sdr Sharul dan Cikgu Ramli. Alhamdulillah, perubahan mula nampak, berbanding dengan hari sebelumnya, permainan sudah ada perubahan. Ketekunan KGLM nyata membuahkan hasil dengan izin Allah.

Segala nasihat, panduan diberikan secara santai. Sambil berlatih, sambil menyakat - untuk menghilangkan rasa penat yang bergayutan. Hampir jam 3.30 petang, barulah kami berhenti dan makan tengahari di rumah sdr Sharul. Lewat petang, beransur semula ke rumah saya untuk berehat. Memandangkan semua letih, kami menyarankan agar ahli KGLM beransur balik selepas maghrib, siap mandi dan rehat dulu.

Jam kurang lebih 8.30 kami bersalam-salaman. Saya menghantar cikgu balik dan KGLM beransur pulang ke Muar. Apabila malamnya, saya mendapat mesej dari KGLM, mereka selamat sampai ke Muar jam 12.30. Kami mendoakan agar KGLM meneruskan latihan dan terus berlatih hingga mencapai kejayaan, Insya-Allah.

Pesan aruah Cikgu Ismail (Guru Utama Silat Sendeng) - "Petua yang paling besar adalah tidak lain tidak bukan - "LATIH, LATIH dan LATIH!"

p/s : Terima kasih kepada semua yang terlibat dengan KGS 1, Sdr Sharul, Cikgu Ramli, KGLM dan keluarga ahli KGGK.

Kem Gendang Silat - Anjuran KGGK
Laporan dari blog Lawi Merah - Klik sini

3 comments:

R.A. Huzaifah Adiningrat June 13, 2011 at 6:34 PM  

Cikgu Ismail sendeng belum arwah kan ? Saya baru je jumpa dia utk masukkan dlm buku ...

KGGK,  June 14, 2011 at 12:26 PM  

Yang ini aruah guru utama dia ... yang masuk dalam buku tok sidang Ismail

Anonymous,  August 22, 2021 at 10:59 AM  

YIP KUM FOOK (LAWYER DESA JAYA, KEPONG)
You don't want to stay, you're angry and you don't want your emotions getting in the way. You just want to walk out of their lives entirely and feel confident and happy about it.
It takes some empowering moments to really show you how happy you can be without them, and you'll never date a cheater again.
But you can't. Because deep down you know it would never be the same. You'll always be glancing at their phone or checking their location, and they'll always be trying to hide what they're doing from you.
We've found the best cheating quotes that will help you remember why you should never take back a cheater, even when you're tempted!

Ah Hock…kepong

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP