Tuesday, July 5, 2011

Bersama Kump Gendang Warisan Tebrau (2-3 Julai 2011)

Bersama para pelatih

Syukur alhamdulillah, bengkel gendang silat yang diadakan pada 2-3 Julai 2011 yang lepas selamat dan dipermudahkan Allah perjalanannya. Meski sebelum itu sudah ada penangguhan tarikh, namun sudah tertulis, tarikh yang tertera kami bertemu dengan pelatih-pelatih baru dari kumpulan gendang yang berasal dari Pasir Gudang, Johor. Awal-awal lagi dimaklumkan bahawa mereka akan beransur dari sana jam 12/12.30 malam dan terus ke Stadium Bolasepak Cheras.

2 Julai (Sabtu)

Awal pagi, saya sudah menerima mesej bahawa mereka sudah sampai. Bergegas terus ke sana dan mendapat mereka berada di kolam renang. Saya katakan bahawa kita berlatih di stadium bola. Dan tidak bertangguh lagi, terus sahaja peralatan dikeluarkan dan terus bergendang. Sementara menantikan kehadiran Cikgu Ramli, Sdr Azam dan Sharul, beberapa pukulan asas ditunjukkan.

Suasana latihan

Kemudian, apabila mereka sampai, saya dan Cikgu melatih pemain serunai. Sdr Sharul dan Azam melatih pemain gendang. Pada peringkat ini, kami hanya menyampaikan pelajaran 'Lagu Berjalan' untuk asas dan pengenalan. Selang beberapa jam, alhamdulillah pelatih2 dapat mengikuti pelajaran yang disampaikan. Sementara pemain serunai sudah mula meniup asas lagu Aladom. Tinggal saya menambaikkan mana-mana yang patut sahaja.

Tunjuk ajarku, sifu ...

Tok Kalau ...

Para pelatih pula dengan tidak mengenal jemu dan kesakitan, terus bergendang sehinggalah Zohor menjelma. Kami berhenti sebentar dan menunaikan solat Zohor di Masjid Az-Zubair Cheras dan menikmati makan tengahari. Namun masa yang singkat tidak membenarkan pelatih2 berehat lama, terus sahaja kembali ke tempat latihan dan berlatih sehingga jam 6 petang lebih kurang. Kami pun beransur untuk berehat.

3hb Julai (Ahad)

Kami bermula lewat sedikit, namun latihan tetap diteruskan. Semangat yang ditunjukan oleh para pelatih membuatkan kami turut teruja. Hari ini, latihan gendang dan serunai diadakan. Lagu yang dilatih oleh pemain serunai, digabungkan untuk melihat keserasian dan beberapa kesilapan diperbetulkan. Namun secara keseluruhannya, alhamdulillah. Dapatlah juga sedikit sebanyak ilmu yang disampaikan.


Latihan yang dijalankan dihentikan tepat jam 6. Oleh kerana ahli kump gendang Warisan Tebrau akan beransur, maka kami berehat. Sesudah menunaikan solat Maghrib, mereka beransur dengan seribu harapan dan kenangan. Kami di sini mendoakan agar rakan2 terus berlatih dan menjadi kumpulan yang berjaya di sana nanti, amin.

p/s : Terima kasih kepada ahli KGGK yang bersama - Cikgu Ramli, Sdr Azam dan Sharul.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP