Thursday, June 21, 2012

Waris Dari Temasik


Gambar kenang-kenangan

Sudah hampir dua tahun Kump Langgam Mustika (KGLM), dari Temasik menjalani latihan yang sekali-sekala. Namun, baharu kali inilah, kami merasakan ada tenaga yang terpancar dari sanubari mereka yang hadir. Kesungguhan dan iltizam untuk menguasai permainan gendang silat terpapar dari kecepatan mereka menguasai irama asas lagu berjalan sebelum melangkah jauh. Sesekali ada juga undangan yang dipenuhi oleh mereka.

Untuk itu, tahniah diucapkan kepada KGLM yang hadir selama 3 hari untuk menjalani latihan bersama. Tidak bertangguh, hari pertama menjejakkan kaki di sini pada 14 Jun, latihan sudah dimulakan apabila selesai mendaftar di hotel yang berhampiran dengan Jusco Cheras Selatan. Lebih kurang jam 11 pagi latihan dimulakan hinggalah jam 6.30 petang.

Konspirasi kek birthday ... hehehe

Selamat hari lahir kepada Fizah

Sebelah malam, mereka dibenarkan berehat. Memandangkan kepenatan masih belum usai, dapatlah bersiap-sedia untuk latihan pada 15 Jun. Jam 3.00 petang, lebih kurang (hari Jumaat), latihan kedua dijalankan. Kali ini kehadiran sdr Nizam (Lela Rentaka), menghidupkan lagi suasana latihan. Tambah menarik, hari tersebut merupakan ulang tahun kelahiran salah seorang anggota KGLM, iaitu Fizah aka merangkap pengurus KGLM. Meskipun disambut secara sederhana, namun kemeriahannya tetap dirasakan. Alhamdulillah. Lebih-lebih lagi sdr Nizam 'dipekena' oleh kami semua. :) Jangan marah aaa Nizam. Latihan diteruskan hinggalah petang menjelma, dan akhirnya sampai masa untuk mereka berehat.

Cikgu Ramli dengan kata-kata hikmah

Sdr Azam - memerhatikan ...

Hari terakhir latihan, 16 Jun, menyaksikan kehadiran Cikgu Ramli, Sdr Azam (KGGK) untuk memantapkan lagi sesi latihan bagi mereka. Latihan diteruskan, namun dua anggota KGLM terpaksa pulang dulu ke Temasik atas tugasan lain yang menanti. Namun latihan tetap diteruskan. Alhamdulillah, hinggalah penutup majlis latihan, dapatlah Cikgu Ramli dan kami mengongsikan sedikit sebanyak pengalaman, panduan dan nasihat - diberikan kepada mereka agar terus gigih berlatih dan tidak putus asa. Jam 5, kami berhenti latihan.

Tempat Latihan

Pada sebelah malamnya, saya membawa mereka ke AnW yang berhampiran. Menurut mereka, di Temasik sudah tiada. Saya katakan bahawa di sini juga payah untuk jumpa. Tak laku agaknya. Namun demi KGLM, saya tunaikan hasrat mereka kerana restoran segera itu agak dekat dengan rumah.

Makan di kawasan Masjid India

Esok pagi, KGLM dihantar oleh saya ke kawasan Masjid India di KL. Memandangkan ada benda yang saya cari, maka saya juga ke sana. Kami makan-makan, borak dan bergelak ketawa. Moga-moga KGLM akan datang lagi ke sini untuk meneruskan tradisi pergendangan silat di Temasik kelak. Apapun yang diperolehi, moga menjadi kebaikan dunia akhirat, amin.

ps/ : Terima kasih khas kepada Cikgu Ramli, Sdr Azam dan Sdr Nizam yang turut hadir untuk sesi latihan KGLM.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP