Wednesday, November 17, 2010

Melaka - Semangatmu Kuseru! Bhg 2

7 Nov - Hari Kedua & Terakhir


Hari Kedua menyaksikan semangat perserta lebih membara. Tidak kira sama ada pemain gendang atau serunai mempamerkan semangat yang jitu dalam menekuni pelajaran yang ditunjuk ajar oleh anggota KGGK. Sebagai tenaga pembimbing, perkembangan ini merupakan satu petanda bahawa gendang silat aliran utara ini insya-Allah akan bertapak di bumi Melaka. Sebenarnya tidak kira aliran mana sekalipun, yang penting adalah kemahuan untuk mempelajari ilmu bergendang. Cuma lebihnya aliran utara mempunyai alat serunai yang sedikit berbeza dengan mana-mana aliran gendang silat (tapi sama dengan aliran pantai timur, juga mempunya serunai) yang mana di sebelah kawasan selatan tidak ada permainan jenis ini.

Sdr Azam melatih perserta

Sdr Shahrul melatih perserta

Cuma yang diketahui oleh saya, hanya aliran Silat Sendeng Malaysia sahaja yang ada. Tapi menurut pertemuan saya dengan aruah Pak Lias (duduk di Cohong, Melaka), asalnya tiada, namun bapanya dahulu (orang Kelantan) berkawan rapat dengan allahyarham Cikgu Hamid (mantan Guru Utama PSSSM). Jadi, beliau menjemput bapa Pak Lias untuk bermain serunai dengan PSSSM, sampailah ke zaman aruah Pak Lias, dia meneruskannya. Tapi kini, hanya tinggal beberapa kerat sahaja pemain serunai silat sendeng Malaysia. (nanti saya akan ceritakan kisah ini).

Jadi, arah perkembangan permainan gendang silat di kawasan selatan kebanyakanya kemirip-miripan dengan permainan gendang silat aliran Jawa. Memandangkan ramai di antara penduduk di sana berketurunan Jawa, maka permainan itu dibawa masuk sama. Itu satu perkara.

Perserta berlatih lagu Ayam Didik

Berbalik semula pada bengkel gendang silat ini, saya tanpa berlengah menunjukan cara untuk meniup lagu Ayam Didik kepada perserta yang belajar serunai. Alhamdulillah, dalam masa yang agak singkat, mereka berjaya memainkan irama itu walaupun ada yang terlupa sedikit. Perancangan saya adalah di akhir, mereka akan bermain dengan sama ada KGGK atau KGGK bermain dengan mereka. Maka saat-saat yang dinanti-nanti sudah tiba. Pemain serunai KGGK, saya dan Cikgu Ramli meniup dengan perserta yang bermain gendang silat dan pemain serunai (perserta0 bermain dengan penggendang KGGK. Alhamdulillah, meskipun ada kekurangan di sana-sini, namun perserta terus mencuba dan akhirnya berjaya menamatkan misi persembahan dari para perserta.

Bergambar salah seorang perserta bengkel

Syukur alhamdulilah. Kami berasa lega. Akhir, majlis ditutup dengan ucapan dan pesanan ringkas dari Cikgu Ramli, juga dari pemilik Dewan HR Center, Dato' Hashim yang memberikan kata semangat dan perangsang kepada peserta dan tetamu yang hadir.

KGGK juga mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak GPMS, sdr Abu Huzaifah, Dato' Hashim, Pak Guru Aziz (Seni Gerak Tepat), Pak Zainal (Kuntau Harimau), Pak Hasan, calon perserta yang hadir dan semua yang menjayakan majlis tersebut. Kami menanti bilakah lagi sesi kedua akan diadakan untuk menghabiskan pelajaran asas lagu berjalan. Kepada perserta yang hadir, moga-moga bengkel ini menjadi perangsang agar terus mempelajari gendang silat dan menjadi warisan sampai bila-bila.

Bahagian depan Dewan HR Center - merupakan tempat stokis
makanan kesihanatan Hi Goat dan pelbagai barangan


Juga, khususnya kepada sdr Abu Huzaifah yang sedari mula menghubungi KGGK dan mengendalikan segala tempat, makan minum dan tempat tidur KGGK di sana. Disamping itu, membawa kami berkenalan dengan beberapa otai silat di Melaka. Sesungguhnya, kehadiran KGGK di bumi Melaka hanyalah untuk memeriahkan lagi agenda dunia persilatan di sana. Moga hendaknya berpanjangan silatul rahim yang sudah terjalin.

Bagaikan sirih pulang ke gagang. Melaka, semangatmu, kuseru!

Semoga berjumpa lagi bengkel yang akan datang.

Malam - sebelum balik ke KL

di rumah Khairul

Sebelum pulang ke KL, kami sempat singgah ke rumah salah seorang anggota KGGK yang tinggal di Batu Berendam. Beliau, Khairul juga hadir di sesi sebelah petang bengkel. Lama juga tidak berjumpa beliau, namun harapan kami jalinan persahabatan tidak putus sampai bila-bila hendaknya. Mudah-mudahan juga beliau dapat membantu sedikit sebanyak rakan-rakan gendang di sana untuk terus bergendang, amin, amin, amin.

Laporan Bahagian 1

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP