Saturday, March 5, 2011

Gendang Silat Terbesar Di Malaysia!


NORDIN Hussin menunjukkan gendang ibu terbesar yang akan digunakan pada majlis perasmian besar-besaran Fiesta Kelantan 2010 pada 16 Jun ini.


KOTA BHARU 8 Jun - Gendang ibu dan gendang anak merupakan alat genderang dalam kesatuan paluan mengiringi persembahan silat, teater tradisional serta tarian klasik istana dan rakyat.



Pasangan alat paluan itu yang memainkan pola-pola paluan secara meningkah bagi pembinaan setiap struktur irama mempunyai kaitan rapat dengan pembentukan corak seni budaya Kelantan dan Melayu umumnya.



Sebagai simbolik kepada peranannya, Pusat Penerangan Pelancongan (TUC) negeri menyiapkan gendang ibu dan gendang anak terbesar yang akan digunakan dalam upacara perasmian Fiesta Kelantan 2010 pada 16 Jun ini.



Alat paluan dua muka itu akan mengiringi persembahan yang menghimpunkan 1,001 pesilat di mana persembahan kedua-duanya itu akan dicatatkan dalam Malaysia Book Of Records.



Ketua Unit Kebudayaan TIC, Nordin Hussin memberitahu, kedua-dua gendang itu dihasilkan oleh tukang dari Pulau Tebu, Tunjong dekat sini, Ayub Isa.



Gendang ibu adalah sepanjang 2.25 meter, muka dengan diameter 1.15 meter manakala gendang anak sepanjang 1.85 meter, disiapkan dalam tempoh sebulan dengan kos RM3,000 setiap satu.



''Ia telah disiapkan agak lama menunggu untuk dipersembahkan dalam program terbesar yang dimuatkan dalam kalendar pelancongan negeri," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.



Mengikut amalan biasa, gendang dipangku di atas riba secara tertib mengikut keselesaan pemainnya dan dipalu dengan tangan pada kedua- dua belah mukanya.Bagi menerbitkan paluan yang lebih lantang, lazimnya kayu pemalu akan digunakan.



''Dengan saiznya yang begitu besar, dalam persembahan itu nanti, setiap gendang akan dipalu oleh dua pemain. Ia juga dalam program lain kelak," ujarnya.



Persembahan gendang terbesar dan himpunan 1,001 pesilat itu merupakan sebahagian daripada acara memeriahkan fiesta yang akan berlangsung di pekarangan Stadium Sultan Muhammad Keempat di sini. Ia akan turut diserikan dengan persembahan tarian kanak-kanak, pertunjukan kawad senyap dan bunga api.




Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, program julung kali diadakan itu satu lembaran baru buat rakyat. Menurut Takiyuddin, majlis perasmian fiesta itu akan diadakan secara besar-besaran dengan disempurnakan oleh Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra. Katanya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dijadual menghadiri majlis itu.



sumber asal : Utusan M'sia Online



p/s : sayang, sepatutnya dia letak gambar tukang buat gendang ni ...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP