Monday, March 21, 2011

Al-Fatehah Buat Mereka Yang Pergi

Pagi-pagi tadi saya menerima panggil dari Jan Serunai, Perlis. Terkejut besar mendengarnya, tapi Allah lebih mengetahui, terutama apabila melihat senarai nama yang dihantar oleh Jan. Saya terus menghantar mesej kepada Sharul ttg itu. Memang semalam Sharul ada bercerita tidak dapat berjumpa dengan mereka di Sungai Buloh. Mereka dijemput bergendang di rumah Tok Ayah Haji Mat. Saya pula baru sampai dari Muar, Johor.

Berita ini amat menyedihkan, tambahan pula menjelang petang kami mendapat khabar 5 orang yang pergi meninggalkan kita. Mereka bukanlah orang lain, kalau kami bertandang ke Jitra sana, memang selalu juga bertemu di majlis-majlis dan kenduri perkahwinan. Terakhir, semasa penggambaran untuk majalah 3. Dan itulah kali terakhir saya dan Sharul berjumpa dan melihat Pak Long Ad dan Tok Awang bersilat (di sana menggelarnya Hulk Hogan).

Sementara pemandu van tersebut, Shidi, merupakan rakan gendang kami dan juga anak kepada salah seorang allahyarham guru silat, Pak Ndak Mat (di sana menggelarkannya Pakmat Kambin). Sharul menelefon Pak Teh Mat Khir bertanyakan tentang perkara tersebut. Dikatakan Shidi melanggar sebatang pokok. Dalam berita jam 8 pula dilaporkan pemandu mengelak sesuatu, melanggar pokok lalu menjunam ke dalam petak bendang. Sekilas, terpandang pula seorang lagi mangsa, juga rakan kami, Mat Deris dalam keadaan yang agak parah. Ya Allah ....

Ketika sedang minum dengan Sharul, saya menerima mesej dari Pak Teh Mat Khir mengatakan bahawa TV9 datang menemuramahnya tentang kejadian ini. Rupa-rupanya, bukan sahaja TV9, malah TV3 dan RTM 1 juga membuat liputan tentang perkara ini. Manakala selepas menerima berita tersebut, status Gemala Kasturi dinaikkan untuk mengkhabarkan tentang berita yang menyayat hati tersebut. Terima kasih kepada rakan-rakan yang meletakkan pautan dari The Star Online dan Berita Harian Online yang juga menulis tentang perkara yang sama.

Jadi dalam senarai kami, yang meninggalkan kita adalah :

1) Tok Awang Johari Darus @ Hulk Hogan (Kodiang)
2) Jumaat @ Saad Mat Akhir @Pak Long Ad (Jitra)
3) AhmAD Ismail @ Pak Ndak Mat @ Pak Mat Kambin (Langgar)
4) Lebai Sudin Idris (Pokok Sena)
5) Hj Ishak Awang Kechik (Tualang)

Kelima2 merupakan guru-guru silat yang dikenali ramai di sana.


Published: Monday March 21, 2011 MYT 9:36:00 AM
Updated: Monday March 21, 2011 MYT 9:40:04 AM

Four silat masters die in road accident

ALOR SETAR: Four silat masters died and five others were injured when the van they were travelling in was involved in an accident at Jalan Titi Haji Idris here.The incident occurred at about 3am on Monday when they were on their way to Pendang.It is learnt that the silat masters were returning home from a competition in Kuala Lumpur.



4 guru silat maut, 5 cedera kenderaan terbabas di Alor Setar

2011/03/21
ALOR SETAR: Empat guru silat yang dalam perjalanan pulang selepas membuat persembahan di majlis kenduri terbunuh, manakala lima cedera selepas van yang mereka naiki terbabas sebelum merempuh pokok di Jalan Langgar-Tanah Merah berdekatan titi Haji Idris di sini, awal pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu menyebabkan tiga daripada mangsa meninggal dunia di tempat kejadian, manakala seorang lagi mangsa maut ketika dirawat di hospital Sultanah Bahiyah di sini, kira-kira jam 9 pagi tadi.

Sementara mesej dari seorang rakan kami pula :

ALFATIHAH...Asmkum..kpd seluruh Jemaah seperjuangan.dgn penuh rasa kasìh ingin memberitahu rombongan gendang silat pak su mat dari kedah yg di terajui oleh ayah kandung ayah lie singa telah berlaku kemalangan menuju pulang ke kedah semalam dari sg buluh 4 orang termasuk AYAH KANDUNG AYAH LIE SINGA telah kembali ke rahmatullah


Ucapan takziah kepada seluruh keluarga yang kembali ke rahmatullah dan juga seluruh keluarga yang terlibat dengan kemalangan tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh - al fatehah ...

p/s : Dunia persilatan tanah air kehilangan 5 butir permata sekaligus

kredit @ sumber : Sdr Jan Serunai, Sdr Huzaifah, Pak Teh Mat Khir, Sdr Fauzi , Sdr Mat Arip, Kak Yanti, PESAKA, Brandon, Star Online, Berita Harian Online, Metro Online.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP