Sunday, June 2, 2013

Undangan Ke Batu Kikir, Negeri Sembilan - 2 Jun 2013

Perjalanan pergi 

santai

Menanti giliran

Bersama otai Seni Silat Langkah 3


Perjalanan pulang

Kali ini jemputan sudah lama ditanya. Untuk kali kedua inilah, yang dapat menunaikan hasrat tuan rumah untuk menjemput kami. Kali pertama, tahun lepas, jatuh pada raya ke-3, tidak ada ahli yang dapat pergi. Kali ini, alhamdulillah dapat juga ke Batu Kikir. Selama ini hanya mendengar sahaja nama tempat ini melalui lagu Apa Kono Eh Jang. Setelah hampir 20 tahun lebih barulah sampai ke sini. Subhanallah. 

Sedari awal, saya sudah merancang bersama rakan untuk keluar awal dari KL, sementelah tidak tahu tempat dan rumahnya. Jam 8 tayar sudah bergolek menuju destinasi. Bertolak di awal pagi, tidak banyak sangat. Kami melalui lebuhraya LEKAS, memang lekas :). Sampai di simpang Senawang, Kuala Pilah, kereta kami pantas membelok ke kiri dan mencari arah dan tanda untuk menuju ke sana. Sempat jugalah kami menyinggah berhenti, serta bertanyakan jalan ke sana. Memang. Memang peta sudah ada, tapi lebih selamat dan yakin apabila bertanya. Alhamdulillah ... sampai sahaja ke Balai Polis Batu Kikir, kami membelok ke kiri. Arahnya ada Kampung Sungai Jelutong ... wah, kali ini lebih mencabar, namun suasana hijau di sekeliling menyapu resah yang bergayutan. Cepat-cepat saya menyemak semula peta di fb. Hampir juga kami tersesat jalan, tapi alhamdulillah, dapat sampai dengan selamat. 

Seawalnya kami dijamu, wow ... pulut kuning, itu yang kami usik. Jarang majlis kenduri, saya jumpa dengan pulut kuning. Habis menyantap, kami diminta oleh rakan tuan rumah untuk selagu dua - sound check, kata orang sekarang. Selesai beberapa lagu, DJ mengambil alih tugas. Kami berehat seketika sementara menanti jam 11.30 pagi untuk mula bermain seperti yang dipinta oleh tuan rumah. Kemudian kami pun bermula apabila masa yang dijanji. Beberapa lagu lama dialunkan, melihatkan pengunjung yang datang awal ini adalah lebih kepada warga otai. Anak Lima, Dendang Sayang dan beberapa buah lagu lama dimainkan. 

Disulam dan selang oleh DJ, kami bermain secara rali. Sesekali berhenti untuk melepas cungap. Hinggalah ke tengahari, waktu yang dinantikan tiba, kami mengiring pengantin dan persembahan silat dari aliran Silat Langkat Tiga. Kemudian menyambung beberapa lagu sebelum kami berhenti seketika. DJ mengambil peranan. Hinggalah jam 2.15 petang, perut saya mencanak - lapar! Saya mengisyaratkan rakan-rakan untuk bermain. Beberapa lagi hindustan dan mood rancak saya mainkan. Done! Tutup kedai dan kami makan. 

Alhamdulillah ... syukurlah majlis berjalan lancar dan kami dapat menjalankan tugas bergendang seperti yang dipinta. Lebih kurang jam 3.00 kami memohon diri beransur. Apabila tayar mencecah jalan, kehangatan mula mengigit. Ditambah dengan sesak lalu-lintas yang bagai tidak berkesudahan. Sesekali diserang kantuk. Namun alhamdulillah lebih kurang jam 5.30 petang kami sampai.

Terima kasih - kepada rakan, tuan rumah yang sudi menjemput kami. Juga kepada rakan-rakan yang terlibat untuk kali ini.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP