Sunday, December 19, 2010

Dari KL Ke Jengka 6

Perjalanan diiringi dengan hujan yang turun tidak berhenti-henti
dari KL hinggalah ke destinasi.

Perjalanan ke Jengka 6 tidaklah jauh mana. Hanya dalam 2 jam setengah, melalui lebuhraya Pantai Timur dan masuk ke exit Kg. Awah. Tapi kami tidaklah terus ke Jengka 6, setibanya kami di sana, kami menginap dulu di homestay yang terletak di Jengka 25. Ia sebuah rumah yang selesa, tiga bilik yang boleh digunakan dan ruang tamu yang sangat besar. Tidak cukup dengan itu, ada kolam ikan di belakang rumah. Memang rasa nak datang sekali lagilah! Kalau setakat untuk berehat dan melepaskan serabut kepala duduk di KL, rumah yang dipunyai oleh Encik Ramli Ahmad ini cukup, cukup sesuai. Lega kepala berada di situ. Kami bermalam di situ, bayangkan, tiga keluarga muat dengan selesa.

Homestay yang kami menginap

Malam, perut masing-masing berbunyi. Kami tidak tahu kawasan kedai makan di situ, cari punya cari, sekali tersalah singgah pula. Maka, makan malam kami diringi dengan lagu2 karaoke yang berdengung bagai nak rak di kawasan Jengka 21. Rupa-rupanya kedai itu memang kedai karaoke. Kami terpaksa bercakap dengan suara yang kuat. Ini merupakan satu pengalaman manis pada hari tersebut. Minta-minta janganlah tersalah masuk kedai makan lagi. :)

Syam Karaoke - bikin kepala berdengung!

Pagi 18.12.10


Kami sudah bersiap-sedia untuk ke Jengka 6. Hari ini merupakan hari yang cukup bersejarah bagi salah seorang ahli KGGK yang melangsungkan hari pperkahwinannya, sdr Sharul. Kepada mereka yang biasa dengan kehidupan felda pasti tahu bahawa dari satu bahagian felda ke bahagian felda yang lain memang jauh. Maka, perjalanan dari Jengka 25 ke Jengka 6 mengambil masa lebih kurang 40 minit, termasuklah dengan lori yang merata dan jalan yang bengkang-bengkok.

Setibanya di sana, majlis sudah berlangsung. Kami hanya singgah sebentar di masjid sementara menantikan kedatangan tok imam. Apabila sudah siap semua, kami terus ke rumah pengantin perempuan. Senyum-senyum sahaja pengantin lelaki, maklumlah... dengan keadaan orang ramai dan diperhatikan oleh kedua-dua keluarga. Tok imam yang berbual-bual dengan bapa pengantin. Mujurlah Cikgu Ramli dapat hadir dan menjadi 'orang tua' bagi pihak kami. Sempat juga cikgu berlawak, kendurlah sedikit suasana. :)

Menanti saat-saat ijab kabul dengan penuh debaran

Pasangan mempelai

Selepas majlis akad-nikah, kami menyinggah dulu di rumah Kak Ti. Jam 1.20 petang, kami bergerak, dengan disambut oleh bunyian kompang, kami dijemput terus untuk menikmati hidangan tengah hari bersama pasangan mempelai. Sesi usik mengusik terjadi, mana boleh elak kan? Sudah nama pengantin baru, tahan sahajalah telinga. Tapi sayang, saya terlupa merakamkan permainan gendang silat yang berlangsung di depan rumah. Hanya menggunakan kamera pengantin sahaja, entah bila boleh tengok gambarnya, tak tahulah.

Cikgu Ramli tak main serunai, tapi menyumbangkan lagu-lagu karaoke
{Cikgu Ramli berkaraoke! Penangan Syam karaoke!}

Lewat jam 3. 30 petang, baharulah Azam dan Azhar tiba, namun saya sudah bersiap-siap untuk pulang semula ke KL. Enggan bergerak dari situ pada waktu malam, saya fikir-fikir biar penat sekaligus. Kalau mahu menginap semalaman, masih boleh tapi jam 4 selepas bersalam-salaman dengan keluarga pengantin dan rakan, kereta terus meluncur ke KL. Kembali ke suasana jalanraya yang sibuk.

p/s : Terima kasih kepada pihak pengantin perempuan, rombongan pengantin yang mengiringi pengantin, Cikgu Ramli dan keluarga serta rakan-rakan KGGK serta kumpulan gendang silat yang turut memeriahkan majlis tersebut.

2 comments:

are jump December 19, 2010 at 9:27 PM  

tahniah buat sharul dan isteri..moga cpt timang anak..hehe

azam

KGGK,  December 19, 2010 at 9:54 PM  

kau bila pula? asyik tahniah orang? hehehe

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP