Wednesday, September 3, 2008

Kembara Alif dan Amin


Pada musim cuti sekolah yang lepas, dua ahli termuda kumpulan telah berkelana demi menambah ilmu di dada. Alif dan Amin, pasangan adik-beradik yang bermain di posisi gendang ibu dan anak telah ke Kedah untuk mengabsahkan tandaan berguru dengan salah seorang guru gendang yang berdiam di Kampung Panchor (Wang Tepus, Jitra) selama beberapa hari, ditemani oleh ahli lama, sdr Shahrul. Saya pula disebabkan perihal keluarga tidaklah dapat ke sana bersama mereka. Hasrat untuk ke sana dipendam lama oleh mereka dua beradik, namun takdir pada cuti sekolah, impian mereka terlaksana. Bermulalah perjalanan mereka 'mengadap guru', bersireh pinang dan berlatih bersama kawan2 sepergendangan di sana.

Sayuti, sahabat lama kami (Air Hitam, Kedah)

Bertambah manis perjalanan mereka kerana dapat bergendang di majlis ahli Senario, Lan Pet Pet yang bernikah. Ditanya apa perasaan mereka di sana, mereka menjawab 'seronok!'. Saya katakan, itulah nikmat dapat bertemu dengan guru, Pak Teh Mat Khir dan mempelajari secara langsung dengannya. Asas pergendangan sudah dapat dimahirkan, maka perjalanan ke sana dapatlah lagi memperkemas dan mempertajamkan lagi kecekapan dan kemahiran bermain. Kembalinya dari sana, SMS telah dihantar kepada saya, bertanyakan bilakah akan berlatih gendang? Saya kata, Insya-Allah ada, sebab saya pun teringin untuk melihat perkembangan permainan mereka setelah ke sana.

Apabila ditanya kepada Pak Teh, beliau berpuashati kerana kedua beradik itu memang 'pulun' sungguh di rumahnya. Saya berasa lega kerana mendengar jawapan yang diberikan oleh Pak Teh. Sempat juga saya berpesan kepada alif agar jangan lupa untuk mengambil gambar agar sapat dimuatkan di dalam blog nanti. Syabas kepada mereka, harapan kita agar kesinambungan bergendang akan berterusan sampai bila-bila. Yang penting, permainan ini terus kekal hidup sehinggalah ke generasi yang akan datang. Pelapis-pelapis muda memanglah diperlukan agar permainan ini akan sentiasa terus hidup dan berpanjangan. Kita doakan mudah-mudahan agar pasangan adik-beradik ini kekal bergendang hinggalah dapat diperturunkan kepada generasi adik-adik yang akan datang. Amin.

Selesai ke Kedah, mereka berkelana lagi ke Pahang (Jengka 6) untuk bertemu lagi dengan guru kami, Pakcik Din Guai bagi mempereratkan lagi silaturrahim dan menambah ilmu dengan beliau. Kali ini perjalanan disertai oleh sdr Shahrul dan Cikgu Ramli yang sudah sekian lama tidak berjumpa dengan Pakcik Din yang juga merupakan guru beliau. Perjalanan di Pahang, selama 3 hari, bersama Pakcik Din, mereka pulun berlatih gendang dan sekembalinya dari kembara tersebut, mereka berpuashati sangat-sangat dan berharap agar dapat bertemu lagi dengan dua guru kami pada masa akan datang.

Pakcik Din Guai

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP