Friday, October 29, 2010

Kembara Ke Kedah 23-24 Oktober



Perancangan untuk ke Jitra, sudah lama dirancang. Sambil mengambil gendang baru yang ditempah dan gendang yang diperbaiki, sambil itu jugalah menziarahi guru di sana. Perjalanan dari KL bermula pada detik 11 malam. Awalnya, Rizak dari K-Gar ingin ikut bersama, tapi di saat-saat akhir hanya saya dan sdr Sharul sahaja yang dizinkan Allah ke sana pada tarikh tersebut. Perjalanan di waktu malam menyebabkan mengantuk mudah benar menyerang, untuk terus segar, dua kali kami singgah di RNR di lebuh raya. Hanya 6 pagi, ketika azan berkumandang, kami tiba di rumah Pak Teh Mat.

Sempat jugalah, kami bersembang sebelum rebah dek kepenatan dan mengantuk. Namun mimpi dan lena tidak lama, tengahari kami diajak oleh Pak Teh untuk rehersel. Ada majlis perasmian Modul Pengajian Separuh Masa yang dirasmikan oleh Menteri Pengajian Tinggi pada keesokan harinya (ahad). Agak lama juga kami menunggu untuk sesi rehersel, hanya jam 5.30 petang, barulah langsai rehersel tersebut.

Suatu perkara yang sukar untuk saya lepaskan selain bergendang adalah pekena laksa kedah yang memang saya tunggu-tunggu. Seperti biasa, kereta kami bergerak ke Kepala Batas - ada satu gerai yang menjual laksa kedah yang memang enak - ula la la ... sulam dengan chikang. Peh, meletup! Tup, tup ... kedai tutup pula, hampa rasanya. Tapi melihatkan ada deretan kedai yang dibuka, kami membuat keputusan untuk mencuba nasib di situ.


Yah! Memang ada laksa kedah juga dijual di situ. Hentam! Kali ini, mata saya tertumpu juga pada pasembor yang ada. Pesan, jangan tak pesan. Memang sedap pasembor di situ. Boleh ulang lagi kalau ke sana. Malam

Pada sebelah malam pula, kami dibawa ke Kampung Bukit Derang untuk bergendang. Melihatkan suasana gelanggang silat (tempat bergendang malam itu), saya terkenangkan bangsal-bangsal silat tradisi yang kini sudah jarang ada. Namun, bergendang pada malam itu sempena untuk memulakan sesi latihan silat yang bercuti sewaktu bulan ramadhan dan syawal. Adik-adik di situ ramai yang boleh bergendang. Kami disambut oleh abang Alim yang begitu ramah setibanya di sana. Keramahan abg Alim membuat kami tidak terasa asing berada di situ. Terima kasih abang Alim.

Makin lama, makin ramai yang datang bergendang. Tua, muda, kanak-kanak - semua turut hadir, walaupun pada malam tersebut ada perlawanan bola antara Kedah dan Kelantan. Sambil itu, mata saya sempat menjeling pada tulisan yang berbunyi - 'Seni Silat Peninjaun'. Agak lama juga tidak mendengar nama yang semacam dengan silat ini, e.g : Silat Panding Juan, Silat Peninjau (ada lagikah yang sama dengan ini?)

Semangat yang ditunjukan oleh orang di kawasan situ amat mengujakan. Saya dan Sharul turut sama memeriahkan majlis dengan bergendang. Paling menarik adalah apabila merasa tiup serunai yang diperbuat dari batang cabai (cili) - memang mersik! Fuh ... memang kalau sudah main serunai, ini adalah serunai yang menjadi idaman untuk dimilikki, tapi bukan mudah. Bayangkan batang cabai - halus, tapi anggarkan berapa lama untuk memperolehi batang cabai yang besar untuk dibuat serunai. Hmmm ...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP