Saturday, October 30, 2010

Kembara Ke Kedah 23-24 Oktober : Bhg 2


24 Oktober

Awal pagi lagi kamu sudah bangkit. Menurut Pak Teh Mat, pagi itu kami akan bermain untuk acara berarak Menteri dan tandu. Tidak banyak sangatlah perkaranya, tapi maklumlah majlis rasmi, penuh dengan protokol menyebabkan kami keletihan menunggu. Namun tidak lama, apabila menteri sampai kami menjalankan tugas yang diamanahkan - berarak menteri. Syukur alhamdulillah permain berjalan lancar hingga ke sudah. Lewat petang itu, kami ke rumah Pak Teh Mid pula.

Petang

Perjalanan ke Pendang kali ini terasa begitu cepat. Lebih kurang setengah jam sahaja kami sampai. Tujuan selain menziarahi beliau, kami sudah menempah sepasang gendang (untuk rakan di KL), beberapa biji gendang yang sudah siap dibetulkan, menghantarkan gendang lain untuk dibetulkan semula dan tentunya mencari serunai untuk Mbah Dukun (K-GAR).

Sembang-sembang punya sembang, sambil-sambil itu mencari 'mali' yang sesuai untuk serunai Dukun. Peh, berasap, hampir-hampir sahaja saya berputus asa kerana pipit serunai yang dibuat semuanya tidak sesuai. Lama-kelamaan, Sobri (anak Pak Teh Mid) membuat pula mali yang baru. Setelah di 'taghak' barulah, suara sebenar serunai timbul, lega ... Lebuh kurang jam 10 malam, kami beransur pula ke KL.

Dalam perjalanan, kami singgah di tol Simpang Pulai untuk menyerahkan serunai dan gendang-gendang milik K-GAR yang diambil sebelum itu di rumah Pak Teh Mid. Saya senyum, puashati melihat rakan K-GAR, Syam dan Dukun tersengih mengambil barang yang sudah lama ditunggu. Apa lagi, malam itu, Syam kena 'paw'. Bolehlah roti telur dan teh tarik. Lebih kurang sejam kami menyembang, kami meminta izin untuk beransur ke KL.

Hanya tiba di KL serentak dengan azan subuh. Letih yang amat ...
p/s : Blog K-GAR dah naik hutan dan ada bela dinosaur! hehehe (sila abaikan ayat kami)

Bahagian 1

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP