Saturday, March 24, 2012

Pak Berahim (Ibrahim Senik)

Sedang asyik meniup irama wayang kulit

Ternyata tidak ramai orang yang mengenalinya, kecuali dunia pergendangan Melayu, itupun kalau mereka pernah berurusan dengan beliau. Saya mengenalinya ketika belajar bermain serunai Wayang Kulit di ASK (kini dikenali sebagai ASWARA). Ketika itu masih di bangunan lama. Semangat membara ketika itu membuatkan saya tidak mengira apa sahaja jenis serunai, janji boleh tiup, saya belajar. Dan ini adalah orang yang memperkenalkan dunia tiupan serunai wayang kulit Kelantan.

Meskipun tidak lama belajar, namun jugalah mengutip sedikit sebanyak pengalaman dari otai yang sudah lama berkecimpung dalam dunia seni Kelantan, terutama wayang kulit. Mahal sangat pengalaman belajar dengan beliau. Orang lembut, steady dan sentiasa melemparkan senyuman. Kalau belajar main serunai dengan beliau, memang mudah untuk difahami (bagi sayalah) dan diikuti. Mungkin sebab ada asas bermain serunai, jadi mudah sedikit.

Saya kira pengalaman beliau sangat banyak, meskipun tiada ada yang membukukan sejarah dan pengalaman beliau dalam berserunai, namun bagi diri saya, saya amat menghargai beliau, cuma hasrat untuk mendalami tidak sampai dek kekangan masa dan tugas ketika itu. Tapi sesekali ketagih, saya tiup juga serunai irama wayang kulit. :)

Terima kasih tidak terhingga kepada beliau yang memperkenalkan irama serunai wayang kulit kepada saya, kalau orang lain tidak mahu menulis tentang beliau; atau memberikan penghargaan beliau, saya kira tulisan yang secebis ini dapat merakamkan seorang pemain serunai Kelantan yang berpengalaman luas dalam dunia seni budaya Melayu Kelantan. Harapan saya, agar rakan-rakan lain dapat memperkenalkan lagi guru, tukang buat serunai dan gendang, pemain serunai, gendang yang otai atau sesiapa sahaja dengan menghantarkan emel pada gemalakasturi@yahoo.com untuk dipaparkan di sini agar menjadi rekod dan rujukan pada masa akan datang.

Laporan - Khairul

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP