Thursday, February 9, 2012

Kisah Malang Seorang Insan Seni

Sumber gambar (Fan Page FB Bersamamu TV3)

Kebetulan malam semalam saya membuka TV dan terlihat rancangan Bersamamu, TV3. Kisah insan seni, pembuat alat muzik tradisional yang hidup melarat dan terbiar sesudah uzurnya. Hati saya pilu, dan turut terheret dalam kesyahduannya. Namun apa kan daya, jauh beribu batu tangan sampai. Harapnya, artikel ini dapat membantu sedikit sebanyak resah hidup yang melanda keluarga, cuma sayang saya dapat lihat separuh sahaja rancangan ini. 

"Salam, jangan lupa temujanji anda esok Bersamamu menemui anda minggu ini kisah insan seni yang merupakan pembuat peralatan muzik tradisional dari negeri Cik Siti Wan Kembang yang kini kian uzur dan tidak mampu lagi untuk menghasilkan alat muzik yang tiada tolok bandingnya...." - Sedutan tulisan di Fan Page Bersamamu TV3

 Di mata umum, saya membaca Fan Page Bersamamu TV3, hanyalah saranan dan cadangan yang belum tentu akan terlaksana. Punbegitu, kita faham dan mengerti situasi yang berlaku. Harap-harap adalah YB mana-mana yang datang menjenguk Pak Da. Jangan masa mahu pilihanraya sahaja mahu turun padang dan melihat rakyat. Apa pun, kami di KGGK mengharapkan agar ada pihak yang dapat bertindak untuk membantu insan seperti ini, bukan sahaja di Kelantan, tapi di seluruh negara. 


Kalaulah insan-insan seni seperti pelakon dan muzik moden ada yang membela, mengapa insan seni tradisi seperti ini tidak ada dana dan sebagainya. Mengapa mereka tidak dimasukkan ke dalam katogeri tersebut, mendapat pembelaan yang sewajarnya?Terima kasih pada TV3 yang prihatin dengan kesukaran yang dialami oleh penggiat2 seni tanah air. Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah seperti ini yang berlaku, tapi cukuplah ia sebagai pengajaran.

Jangan esok, orang nak salahkan penggiat seni tradisi kenapa tak teruskan perjuangan. Dan tak hairan juga mengapa anak-anak muda kini lebih akur pada muzik moden yang menjami masa hadapan mereka jika dibandingkan dengan muzik tradisi. Namun begitu, pejuang-pejuang seni haruslah bertindak bijak untuk mempromosi dan tampil ke hadapan juga bagi mengenegahkan seni ini agar terus dikenali dan tidak dilupakan oleh generasi akan datang. 

p/s : Kalau blog pun malas nak kemaskini, tak tahu nak cakaplah, payah bersuruh baru nak buat. Memang tak hairanlah kalau seni ini ....

TERIMA KASIH KEPADA PEJUANG-PEJUANG SENI TRADISI YANG TIDAK PERNAH MENGALAH DAN TERUSKANLAH PERJUANGAN SAMPAI BILA-BILA!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP