Monday, January 9, 2012

Latihan Bersama Lawi Merah

Gambar Kenangan
Gemala Kasturi, Lawi Merah dan Warisan Tebrau

Gambar Kenangan
Gemala Kasturi, Lawi Merah & Sri Tribuana

Tirai 2012 dibuka dengan menyambut kedatangan Kump Gendang Lawi Merah (Muar, Johor) yang bertandang ke sini untuk menjalani latihan bersama. Alhamdulillah, syukurlah kerana majlis latihan berjalan lancar hingga ke hari sudah. Tapi apa yang lebih menyeronokan, ialah bila dapat menghimpunkan dan menemukan beberapa kumpulan gendang untuk menjalin ukhuwah yang selama ini hanya terjalin di dalam grup FB.

Sesi latihan

Hari kedua latihan, Kump Gendang Warisan Tebrau (Pasir Gudang) kebetulan datang ke KL atas urusan kerja, namun sempat menyinggah untuk bertemu dengan rakan taulan yang ada. Begitu juga, kesempatan yang ada, kami membawa Lawi Merah bertemu dengan Kump Gendang Sri Tribuana (Kajang Utama) yang berlatih pada Ahad petang.

Sdr Mohd Zahir,
peniup serunai utama Kump Gendang Lawi Merah

Hanya lewat jam 9.30 malam, barulah Lawi Merah beransur pulang ke Muar. Sewaktu latihan, peningkatan dan kemajuan yang ditunjukkan agak baik dan semoga diteruskan sepanjang masa. Dan terlebih penting seperti yang dipesan oleh guru-guru, 'bergendang ni nak cari kawan.'

Terima kasih kepada Kump Gendang Lawi Merah, Warisan Tebrau yang hadir dan Sri Tribuana. Semoga ikatan persahabatan berkekalan sampai bila-bila, amin. Dan teruskan perjuangan untuk memartabatkan seni budaya Melayu, Insya-Allah. Juga terima kasih kepada krew Gemala Kasturi yang hadir - Sdr Sharul, Khairul dan Cikgu Ramli.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP