Friday, June 25, 2010

Serunai Terinai

Artikel ini disalin dari laman blog Meratip.
(sekiranya tuan punya blog tidak bersetuju disiarkan di sini, mohon dimaklumkan gemalakasturi@yahoo.com supaya ia boleh dipadam. Tujuan pemaparan di blog ini adalah untuk mengumpul seberapa banyak peralatan dan permainan muzik Melayu untuk tatapan umum agar generasi akan datang tidak lupa dan kenal akan rupa budi bangsanya sendiri.)

Sebenarnya aku sudah lama mengenali permainan tradisional ini kerana seorang saudara aku yang agak sebaya merupakan seorang pemain serunai. Umum mengetahui bahawa peniup didgeridoo perlu memahirkan dirinya dengan teknik yang dipanggil circular breathing. Jadi aku berpendapat sementelah serunai juga memerlukan teknik yang serupa adalah rugi kiranya aku tidak mempelajarinya. Balik sahaja ke kampung halaman aku bertanya Mak Ngah aku andai dia tahu mana-mana guru untuk aku mempelajari alat musik ini. Menantu Mak Ngah yang aku panggil abang Choh kemudiannya mengsyorkan aku untuk bertemu dengan seorang saudaranya yang bernama Encik Romli. Keesokan harinya aku pun ke rumahnya dengan ditemani oleh abang Choh dan ayah. Sekadar satu kunjungan dan disamping itu juga untuk memberitahu hajat di hati ini. Beliau dengan hati yang terbuka sudi menerima aku sebagai pelajarnya.

Bermula dari hari itu aku pun mempelajari teknik bermain serunai dengan beliau. Secara lebih tepatnya permainan serunai terinai. Sebelum ini aku menyangka bahawa serunai itu hanya satu sahaja jenisnya iaitu serunai silat yang selalu aku lihat dan dengar. Rupanya ada serunai silat, serunai kelantan dan juga serunai terinai yang mana masing-masing mempunyai suara dan lunaknya yang tersendiri. Encik Romli yang lebih mesra aku panggil Pak Li sebenarnya adalah seorang penglipur lara yang di gelar Awang Batil. Pak Li juga amat handal bermain alatan musik yang lain seperti biola, gendang dan akordian. Saban malam aku berulang-alik ke rumah beliau berteman seorang saudara aku yang juga punyai minat yang sama. Kami belajar secara santai. Sekali sekala berhenti dan membalut rokok daun yang tersedia di hadapan Pak Li. Isterinya juga ramah melayan kami berdua. Hidangan teh o suam tidak pernah tidak terhidang. Dalam adab berguru ada peraturannya. Pak Li tidak mengajar kami bermain gendang walaupun beliau agak hebat dalam permainan gendang terinai. Katanya, perlu fokus pada satu-satu alatan pada satu masa. Jangan sekejap hendak bermain gendang, sekejap hendak bermain serunai.

Kalaupun aku pernah belajar memukul gendang (yang mana aku sememangnya tidak pandai pun) hanyalah ketika aku mengikut Pak Li pergi memantau kumpulan terinai yang lain melakukan latihan. Andai kata dia tiba lewat, dapatlah aku mencuba alatan-alatan yang lain di tempat latihan. Aku hanya sempat beberapa ketika sahaja berguru dengan Pak Li. kerana kemudiannya aku kembali ke kota metropolis ini. Hajat di hati mahu menyambung kembali pembelajaran yang terbantut dahulu. Serunai terinai aku pun sepi tersimpan dalam gobok. Mungkin juga mengulang semula dari asas kembali. Kerana aku sudah lupa akan taghaknya dan juga lagu-lagu yang sempat aku pelajari dulu. Sayang juga kalau tidak dipegang seni ini.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP