Wednesday, January 4, 2012

Angin Selat Tebrau

Latihan

Alhamdulillah, dapat juga saya sampai ke Pasir Gudang, Johor untuk melihat perkembangan Kumpulan Warisan Tebrau. Hajat untuk ke sana sudah agak lama, baru-baru ini sahajalah diizinkan Allah, syukurlah. Pada 30/12 saya bergerak ke sana dari stesen bas TBS (Terminal Bersepadu Selatan). Bersama Ijam (Lela Rentaka), kami beransur lebih kurang jam 12.30 tgh dan tiba di sana pada jam 4.30 petang.

Sesi menyembang

Kehadiran kami di sambut oleh sdr Khairul dan dibawa terus minum-minum sebelum ke rumahnya. Malam tersebut kami hanya berbual-bual kosong dan sedikit aktiviti bergendang dijalankan di rumahnya. Jam 4 pagi, baru kami tidur. Esok pagi, jam 9, kami mula berlatih dan bergendang santak ke tengahari. Kemudian, perlahan-lahan ahli Warisan Tebrau beransur pulang kerana komitmen kerja.

Aksi ahli Persatuan Seni Silat Gerak Tepat, cawangan Pasir Gudang

Pada sebelah malamnya, kami dapat menyaksikan latihan silat Gerak Tepat, di mana boleh dikatakan seluruh ahli Warisan Tebrau juga merupakan ahli persilatan aliran ini. Kemudian, kami dibawa berjalan ke kawasan sekitar Pandan City untuk melihat suasana di sebelah malamnya. Kawasan sekitaran di situ tidak ubah seperti Downtown Cheras. Dipenuhi dengan jualan baju, barang permainan dan sebagainya. Untuk seketika kami merasa teruja berada di sana.

Merayap di sekitar kawasan Pandan City

Keesokan harinya, kami beransur pulang ke KL. Tepat jam 2 petang, kami menaiki bas dan kembali ke KL dengan seribu kenangan yang terpahat di ingatan. Insya-Allah kalau tiada apa-apa aral, saya akan ke sana lagi. :)

Laporan dari Warisan Tebrau - klik sini
Laporan dari Ejam, Lela Rentaka - klik sini

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP