Tuesday, October 18, 2011

Bersama Lawi Merah 15-16 Okt 2011

Di sesi akhir latihan

Seperti sebelumnya, perancangan Lawi Merah untuk sesi latihan dan pengisian seterusnya, dirancang beberapa bulan awal. Setelah mencapai kata sepakat, akhirnya dengan izin Allah, dapatlah mereka hadir ke KL untuk sesi latihan yang ke-3. Secara dasarnya, banyak kemajuan yang terpamer, kesan dari latihan mereka yang berterusan. Alhamdulillah, syukurlah kerana kesabaran dan usaha berlatih tidak hanya terhenti di sini, dan diteruskan lagi.

Sesi latihan

Kami mendapat makluman bahawa KGLM mempunyai masa latihan mereka pada setiap minggu. Hari tersebut dikhaskan untuk berlatih gendang. Pada sesi kali ini, KGLM berlatih dengan gigih. Meski dalam serius, gurau tetap ada bagi menjalin kemesraan yang sudah sedia ada. Cikgu Ramli yang sekiannya menjadi pembimbing dan penasihat, tetap bersama menjalankan tugas dan amanah untuk mendidik anak bangsa, khususnya KGLM. Beliau sudi berkongsi pengalaman, pesan dan petua demi melihat perkembangan irama ini agar sentiasa berterusan.

Pada sesi pertama, irama lagu berjalan ditekankan sangat agar menjadi platfom awal untuk para pelatih mempelajari lagu silat. Seharian mulai jam 9 pagi santak jam 6 petang, baharulah KGLM dibenarkan berehat. Pada sebelah malam, kami hanya berehat sahaja.

Sesi seterus, hari ke-2 latihan irama lagu berjalan diteruskan. Dan kemudiannya asas lagu silat diajarkan sedikit sebagai hadiah atas latihan KGLM yang bersungguh-sungguh dalam memartabatkan permainan gendang silat. Moga-moga, KGLM terus berlatih dengan gigih dan mencapai kejayaan yang cemerlang, disamping dapat mengembangkan pula irama ini di daerah Muar, amnya di negeri Johor.

Sebelum berpamitan

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP