Wednesday, May 25, 2011

Naskhah Kumpulan Artikel Gendang Silat

Ini adalah sebuah buku yang saya sedang usahakan penerbitannya secara DIY. Memandangkan ia hanya tinggal editing, saya kira dalam masa sebulan lagi, Insya-Allah, akan diterbitkan di bawah label AVA. Ia adalah artikel-artikel yang pernah saya tulis di Majalah Senibeladiri sekitar tahun 2000-2001. Memandangkan manuskrip ini adalah sebuah dokumentasi tentang gendang silat, maka ia tidak mendapat sambutan daripada penerbit, dengan alasan ia tidak komersial.

Jadi, tunggu apa lagi ... terbit sendirilah. Hampir sepuluh tahun ia tersimpan dan sampailah masanya ia diterbitkan tanpa perlu menunggu mana-mana pihak lagi melainkan usaha sendiri. Lagipun terbit, edit dan semua dilakukan sendiri adalah lebih bebas untuk memotong dan menokok tambah kira dibandingkan dengan menghantar kepada penerbit di luar. Sambil itu, ia tidaklah perlu menunggu que dalam senarai penerbit yang tentunya akan memakan masa. Seperkara lagi, kadang-kadang jenis penerbitan berbentuk dokumentasi berkaitan seni budaya ini royaltinya tidak ke mana. Dalam masa setahun sahaja, penulis buku seperti ini akan melangut, dan penerbit pun sepi tanpa khabar berita.

Ya, pokok pangkalnya, terbitlah sendiri. Usahalah sendiri. Dan secara relatifnya, ia hanya akan dicetak sendiri menggunakan printer biasa, dan tidak akan difotostat untuk mendapatkan sedikit kualiti. Ia tidaklah secanggih sekiranya diterbitkan oleh penerbit. Namun yang terlebih penting ia diharapkan dapat menjadi rujukan sederhana pada peminat seni gendang tanah air. Meski ia tentunya banyak kekurangan, tapi saya percaya ia dapat diperbaiki dari masa ke semasa. Diharapkan pembeli tidaklah memfotokopi hasil 'kecil' ini.

Semoga pembaca akan dapat manfaat dari usaha yang terdaya ini daripada saya. Apabila sudah siap sepenuhnya, ia akan dijual hanya melalui blog sahaja. Itulah sahaja yang saya termampu buat masa ini. Mudah-mudahan ia mendapat sambutan, amin.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP