Monday, April 11, 2011

Kejor Yeop Kejor! Bersama Lela Rentaka di Pengkalan Pegoh : 8-10 April 2011

8 April (Jumaat)


Hampir beberapa kali kunjungan ke Pengkalan Pegoh, Perak ditunda atas halangan masing-masing. Tapi dengan izin Allah, tanggal 8hb April dapatlah kami ke sana untuk menziarahi rakan sepergendangan, yakni Kump Gendang Lela Rentaka bagi merapatkan lagi silaturrahim. Syukur alhamdulillah, perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam lebih, lancar dan dipermudahkan Allah. Saya, Sharul dan Nizam (Ijam - salah seorang ahli Lela Rentaka, belajar di Universiti Tenaga Nasional), bergerak satu kereta. Lebih kurang jam 3/3.30 petang kami dibawa ke rumah Ijam terlebih dahulu, sementara menantikan Yeop (panggilan utk sdr Khairul Lela Rentaka) balik dari Pulau Pinang.

Sampai saja di sana, kami dijamu makan oleh keluarga Ijam. Malu alah, sebab sampai2 terus dijamu makan tengahari. Tapi apa boleh buat, pesan orang tua-tua bab makan tak boleh malu, nanti lapar. Hehehe ... Hanya lewat petang, barulah kami beransur ke rumah Yeop. Bersembang tak dan lama, terus bergendang. Begitulah istilahnya, bergendang bagai satu wadah untuk merapatkan hubungan dan silaturrahim. Jam 7 kami berhenti dan bersiap diri untuk menunaikan solat maghrib.

Malam

Selepas sahaja makan malam, kami bergendang lagi. Kali ini lebih ramai ahli Lela Rentaka yang hadir berbanding dengan siang. Seorang demi seorang kami kenali. Dan dalam masa yang singkat, saya cuba untuk mengingati seorang demi seorang. Sehingga lewat malam acara bergendang diteruskan dengan disulam beberapa pembelajaran dalam bergendang. Kami yang tidak berapa reti ini, cuma dapatlah berkongsi serba sedikit mana-mana yang boleh.

Alhamdulillah,memang ahli Lela Rentaka mudah faham dan cepat tangkap. Meskipun terdapat sana sini kelemahan, namun Insyallah akan dapat diatasi sekiranya latihan yang berterusan dijalankan. Hanya lewat malam, barulah kami berhenti.

9 April (Sabtu)


Pagi tersebut, program sedikit berbeza. Kami dibawa oleh sdr Yeop ke dusun durian pula; di Chemor Memandangkan kami berdua tidak makan durian, boleh tengok aje lah. Namun suasana berada di dusun amat menyegarkan. Maklumkan duduk di kota yang hiruk-pikuk, sesekali bertandang ke tempat yang sebegini memang mengamankan. Kepala jadi lapang untuk seketika. Udara nyaman terasa menusuk ke dalam dada.

berlatih di SMK Pasir Puteh

Sesi petang pula kami terus berjamming hingga jam 7. Seorang demi seorang ahli Lela Rentaka kami kenali. Disebabkan tuntutan kerja, jadi tidak semua yang dapat hadir untuk sesi jamming. Tidak mengapalah, yang penting dapat juga serba sedikit mengenali mereka.

minum-minum selepas jamming

Malam

Perancangan untuk menziarahi sdr Zahir Zack dari Kump Gendang Cenderawasih 9. Setibanya di sana Zahir dan rakan-rakannya menyambut kami. Sesi jamming diadakan di rumah Cik Mat yang amat bermurah hati, sambil2 bergendang kami dijamu pula dengan keow teow - peh memang padat perut kami malam tu. Namun sesi jamming tetap juga berjalan, walaupun seawalnya sudah menikmati hidangan malam di rumah Yeop.

jamming dengan kumpulan
gendang Cenderawasih 9, Jelapang


Sesekali kami bersembang-sembang perihal gendang dan pelbagai kisah. Namun sesi bergendang diteruskan. Akib, Ramadhan, Syawal dan Syaaban, antara ahli Cenderawasih 9 yang kami kenali pada malam itu selain dari Zahir. Sesungguhnya perkembangan silat dan gendang di situ amat menyenangkan hati saya. Melihatkan boleh bergendang dalam kawasan taman, maksudnya masyarakat di situ merestui dan membenarkan budaya bergendang bertapak di situ. Hanya lewat malam, satu demi satu balik. Kami paling akhir balik, setelah puas bersembang dan bergendang.

10 April (Ahad)

jamming di gelanggang lama

Tidak ada perkataan lain, melainkan bergendang. Pagi itu pula kami bergendang di rumah Yeop sementara menanti dia balik. Tengahari barulah kami dibawa bergendang di gelanggang lama mereka di sekitar kawasan rumah Kashah (salah seorang ahli Lela Rentaka). Sehingga hujan hampir turun dengan lebatnya, barulah kami beransur ke rumah Yeop dan menikmati hidangan tengahari + petang. Kadang2 orang bergendang sampai terlupa yang perut dah mendidih lapar. Bila tiba di rumah, sekali ngap memang tak ingat.

makan malam sebelum balik ke KL di rumah Yeop

Selepas maghrib kami beransur, dan sekali lagi makan di rumah Ijam. Mujurlah tidak dihidangkan nasi, kalau tak, tak taulah camna nak cakap. Bayangkan kalau drive waktu malam dalam keadaan perut penuh terisi. Apa pun kami amat berterima kasih kepada keluarga Ijam dan Yeop kerana menjamu kami dengan hidangan yang terbaik! Jam kurang lebih 9.30/10 kami beransur pulang ke KL. Sesungguhnya kenangan berada di sana takkan kami lupakan.

p/s : Terima kasih kepada keluarga Lela Rentaka, terutama kepada Yeop dan famili yang menyediakan hospitali yang terbaik. Keluarga Ijam - peh, perut kami sentiasa penuh. Rakan-rakan Lela Rentaka - Idan, Kashah, Amir, Deli dll yang kami temui di sana. Semoga ukhuwah perpanjangan sampai bila-bila : teruskan latihan sampai bila-bila.

4 comments:

Batara Batu April 13, 2011 at 2:58 PM  

terima kasih atas kesudian mengunjungi kami..ada masa datanglah lagi walaupun bukan musim durian..heh..

are jump April 18, 2011 at 10:59 PM  

dlm erti kata lain...bergendang itu 'kenyang'..hehehe

ISLAM DAN MELAYU May 7, 2011 at 6:16 PM  

teruskan perjuangan..sangat bagus
yahya 012-2025278
Haji Abd Wahab 012-4502040

KGGK,  May 7, 2011 at 8:56 PM  

Salam hormat,

Tuan Haji Abd Wahab,
terima kasih atas sokongan dan dorongan. Kami cuma semut merah ... sedikit ilmu hanya ...

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP