Sunday, January 3, 2010

2 Hari Bersama Tetamu Dari Bumi Temasik

Lama benar rasanya saya tidak ke bumi Temasik. Terakhir sewaktu duduk di JB, itupun masa kecil. Budak-budak, manalah ingat apa pun. Yang saya ingat, pergi Woodlands beli kain, dan kenangan nak beli 'game n watch' Popeye (waktu tu kira popular le game jenis ni, macam sekarang ni punya video game le, game boy haaa, macam tu). Itulah yang saya ingat pun. Lelain tu tak berapa ingat.

Kemudian dalam tahun lepas, kantung emel KGGK menerima beberapa emel dari sana. Kisah rakan kita yang agak mengharukan saya. Hmmm .... dan akhirnya setelah beberapa kali perancangan dan pertemuan di Ulu Tiram, Johor, maka berulanglah kembali pertautan silaturrahmin dengan rakan-rakan kita dari bumi Temasik. Hari yang dinanti-nanti sudah tiba. Saya tak sabar juga ingin bertemu dengan rakan-rakan dari sana. Pagi Jumaat sebelum tu, saya dan Bulat dah berasap ke USJ untuk mengambil van yang disewa. Hehehe ... sosek, sebab tak biasa jalan kat sana. Mujurlah sdr Farid, pemilik van tu sanggup cari kami di steses BP.

Selepas solat Jummat, saya bergegas terus ke tasik Permaisuri membawa kereta Bulat. Tak lama kemudian, Bulat pun muncul dengan Cikgu Ramli dan rakan-rakan dari sana. Maka bermulalah perkenalan dan pertautan silaturrahim antara dua negara atas nama seni dan budaya, serta iltizam untuk mewarisi salah satu cabang seni tradisi Melayu.



Adi, Zul, Khairil, Apai, Aziz, Fizah dan Tina - saya dapat baca betapa terujanya dapat berkenalan dengan seni bergendang. Teringat masa saya mula-mula dulu dapat pegang serunai, peh ... berseri-seri muka saya, macam lagu Seri Bulan. Pelajaran dimulakan dengan asas pada pukulan gendang irama 'berjalan', disamping pengenalan pada sistem pergendangan silat aliran utara. Latih tubi dijalankan. Bahagian gendang dikendalikan oleh Bulat, saya pula pada bahagian serunai.

Latihan yang dijalankan dihentikan apabila langit jingga mula memberi salam. Balik sekejap ke rumah saya untuk melepaskan keletihan yang bergayut. Seusai solat maghrib, kami ke Tasik Permaisuri untuk berlatih lagi. Dan hampir lewat malam, barulah hari pertama latihan gendang ditamatkan.

Hari Kedua (sabtu)

Kepenatan bergendang hari pertama tidak menghalang saya untuk turun ke Tasik Permaisuri lagi. Meskipun agak lewat tidur malam sebelumnya kerana menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan bengkel penulisan pada hari Ahad pula. Tapi demi warisan, saya dan Bulat bergegas untuk menjalankan amanah. Saya sudah terpacak di tepi stadium (itu je tempat yang ada dan boleh guna) jam 12.35 sambil2 ke IYC mengambil pamplet sewaan bilik di situ. Merasakan itu jalan terbaik yang dapat menyelamatkan masa dan fulus, saya cadangkan kepada mereka agar lain kali menginap di situ sahaja. Jarak ke stadium pun tak jauh mana, ada le dalam sepelaung je. Hari kedua - latihan asas serunai dan gendang dijalankan dengan intensif. Hasrat kami agar mereka menguasai asas tersebut berjaya.

Paling mengujakan saya apabila Aziz (ajis) dapat memainkan lagu Wau Bulan dengan baik, walaupun hanya asas lagu je. Melihatkan perkembangan yang agak cepat, saya dan Bulat mula merasakan bahawa adat 'masuk guru' atau 'turun tangan' perlu dijalankan. Barulah nanti mereka boleh belajar lagu2 wajib dalam pergendang aliran utara ni.

Sebelah petang, kami amat gembira sekali bila gendang dan serunai dapat berlatih sama-sama. Masuk lagu dan betul iramanya, tahniah kepada kamu semua! Sehinggalah petang menjelang, balik semula ke rumah saya dan kali ini tak makan malam, terus saja ke stadium dan pulun berlatih lagi. Sehinggalah kami berpuashati dan jam menunjukkan lebih kurang 10.30, kami berhenti dan berbincang mana-mana yang patut.

Sesi belajar gendang berakhir dengan makan malam di kawasan Taman Tenaga. Fuh! Penat beb... Harap2 gambar yang banyak diaorang ambil tu diupload le kat Facebook. Boleh cilok2 hehehe .... Semoga kalian terus berusaha menguasai permainan gendang silat ini, amin.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP