Tuesday, September 11, 2012

Bergondang Kek Nogori Sembilan











Majlis : Pelancaran Revolusi dan Transformasi Tanjak
8hb September 2012
Ladang Alam Warisan, Kg Tengah,
Seri Menanti, Negeri Sembilan.


Inilah buat kali pertama, kami menyaksikan ramai orang Melayu berbusana Melayu yang pelbagai, dari baju hinggalah ke tengkolok. Memang meriah dan sangat menarik. Asalnya, hanya mahu membawa Kump Gendang Sidang Kencana sebagai pendedahan dan promosi. Kami menjangka hanya bermain lagu-lagu selingan sahaja. Namun, atas permintaan pihak penganjur, kami diminta untuk mengiringi pertandingan silat seni yang diadakan.

Walaupun Sidang Kencana masih baru dan belum belajar lagu silat, namun kami sempat berbincang bagaimana mahu mengatasi dan membantu untuk memeriahkan majlis tersebut. Akhirnya kami membuat keputusan untuk tidak menghampakan pihak penganjur dengan memainkan gabungan muzik Cak Lempong dan Serunai silat aliran utara. Gendang dengan rentak 'Bayon'. Alhamdulillah dapatlah menunaikan hajat penganjur hinggalah ke akhir pertandingan.

Selesai majlis, kami mengambil peluang untuk meronda dan melihat pameran yang diadakan, sementara persembahan Kuda Kepang dan Barongan berlangsung di satu sudut yang berhampiran dengan pintu masuk. Setelah puas melihat, kami mula beransur apabila jam sudah menunjukkan lebih kurang 6.15 petang.

p/s : Terima kasih kepada Sdr Shahrul Fadzly dan Geng Busana Tradisi yang memberikan peluang kami bermain dan layanan yang terbaik kepada kami. Juga kepada rakan-rakan di majlis serta pihak-pihak yang terlibat. Majlis ini sekaligus menandakan bahawa Busana Melayu tradisi akan terus kekal hidup dengan izin Allah, amin.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP