Friday, May 27, 2011

Kenangan Di Felda Bukit Mendi

sdr Ijan - baju belang paling kiri, pakcik - tiup serunai

Dua foto di atas ini membuatkan teringat ketika pertemuan pertama dengan allahyarham Pakcik Din Guai. Sekitar tahun 2000, di Felda Bukit Mendi, Pahang. Itulah kali pertama saya bersua wajah dengan beliau. Terima kasih kepada sdr Ijan Pahang yang mencetuskan ilham untuk ke sana. Bagai orang mengantuk disorong bantal, ketika itu, saya, cikgu ramli, abg jo dan azam satu kereta, bersama dengan rakan-rakan di Batu 7, Gombak. Kami ke sana atas satu hajat - mahu belajar lagi ilmu gendang.

Kenangan itu masih subur di benak. Melihat pakcik meniup serunai ketika itu membuatkan kami terpegun. Asyik dan mendayu tiupan beliau. Kami di sana dua hari 1 malam. Bergendang, bergendang dan terus bergendang. Teringat kata-kata pakcik,"Yang dah ada tu takpalah, tambah pulak yang baru. Jadi koi banyak cara main." Wajah-wajah abg Juli, abg bad (kini salah seorang ahli kump gendang 5 sahabat) dan abg2 senior dalam bergendang. Saya jadi memar, teringin benar mahu meniup seperti beliau.

Semua itu sudah tinggal kenangan, hampir 11 tahun berlalu, namun ingatan tak pernah terpadam terhadap kenangan di sana. Al-fatehah buat beliau yang banyak menumpahkan kasih, asuh dan asah buat KGGK selain guru yang ada. Akan abadi dan terpahat dalam ingatan sampai bila-bila.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP