Monday, October 18, 2010

Mengiring Pasukan Gendang Silat SMK Wangsa Maju, Sek.2

Lama juga rasanya tidak pergi ke majlis untuk bergendang. Jadi, apabila sdr Sharul meminta tolong saya untuk membawa adik2 dari SMK Wangsa Maju Sek.2, saya tidak menolak dan alhamdulillah saya diberikan kelapangan oleh-Nya. Katanya majlis itu adalah jemputan dari salah seorang pelakon veteran. Apabila ditatap namanya, saya tidak kenal. Namun sejurus sampai di Dewan Komuniti Taman Ibu Kota, Gombak, saya kenal beliau. Teringat antara drama kisah kekejaman komunis yang dilakonkannya. Ya, baru saya teringat ... hehehe Drama-drama lain yang beliau lakonkan, saya tak ingat sangat.



Pun begitu, adik SMK WM ini tidak banyak karenah dan mudah untuk dikendalikan, alhamdulillah. Lagipun, mereka hanya menggunakan untuk dua, tiga lagu dan mengiring pengantin masuk ke dewan. Selebihnya, bermain selepas pengantin sudah di untuk 'makan damai'. Sekitar 2.30 petang, kami beransur pulang.

Meskipun adik2 ini agak baru juga bergendang, namun komitmen dan kesungguhan yang ditunjukkan amat membanggakan. Ada juga tersasul lagu yang ditiup, namun dalam usia yang begitu muda (tingkatan dua), ia menjadi pengalaman kepada mereka. Semoga mereka terus bergendang sampai bila-bila. Hidupkanlah budaya Melayu, suburkanlah seni kita hinggalah ke generasi akan datang.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP