Saturday, March 20, 2010

Tasik Biru Menggamit Rasa - Kundang, Sungai Buloh : 20 Mac 2010




Salam hormat.

Agak lama juga kami tak bergendang di situ. Sekira-kiranya hampir 4/5 tahun. Kali pertama dahulu, atas jemputan rakan silat. Ketika itu hujan turun mencurah-curah. Sayang, tiada gambar yang diambil ketika itu. Sebenanrya banyak gambar yang kami tidak ambil kerana ketiadaan kamera sewaktu itu. Alhamdulillah, sekarang adalah kamera untuk mengabadikan kenangan bermain di satu-satu tempat.

Tapi kali ini Kundang menyambut kami dengan amukan cahaya mentari yang menikam ubun-ubun. Cuaca terik menyebabkan saya dan rakan-rakan tidak bertangguh menyahut pelawaan tuan rumah untuk makan terlebih dahulu. Jam ketika itu sudah menunjukkan 12.15. Kena pulak dengan air sirap, huh! Sebat aje le, mengenangkan ramai yang boleh tiup serunai pada hari ini, dapatlah saya minum air sirap dengan hati yang ceria. Hehehe ... kalau selalunya, saya takkan minum air manis sebelum meniup serunai.

Giliran pertama dimulakan dengan Shahrul, Veron, Alif dan Azam. Cikgu Ramli sudah siap sedia dengan video camnya untuk 'menembak' permainan; agar dapat dibawa dan tengok semula mana-mana kelemahan dan juga sebagai kenangan kami bermain gendang di mana-mana. Sementara saya, Un dan Mat Arip menyembang lagi di khemah. Selang beberapa lagu, kami turut menyertai mereka. Namun saya membiarkan Bulat meniup lagu-lagunya.

Tak lama kemudian barulah, bertukar kepada saya, Un dan akhirnya selepas berarak pengantin, barulah Cikgu Ramli meniup pula. Kemudian sambung lagi hingga jam 3, barulah permainan ditutup oleh Shahrul. Namun kelaparan mendabik perut, Shahrul, Veron dan Alif menyantap sekali lagi. Saya, Azam, Cikgu dan Mat Arip lepak di khemah sahaja. Tapi itu tidak menghalang kami untuk menikmati bubur pulut kacang, yang pehhh ... sedap betul. Tambah dengan air sarsi. Huh, saya makan bertambah. Hampir jam 4, kami beredar dan balik semula ke KL.

Terima kasih kepada sdr Zaini yang menjemput kami bermain di majlis tersebut. Juga terima kasih kepada tuan rumah yang menyediakan ruang untuk bergendang yang amat selesa. Mood untuk bermain pun bagus, saya meniup serunai merasa seronok amat.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP