Saturday, December 20, 2008

Laporan Bergendang Di Batu Kurau, 23.11.08

Salam, baru hari ini saya agak lapang untuk memasukkan entri ke Batu Kurau pada bulan lepas. Perjalanan ke sana tidaklah begitu lama, lebih kurang 4 - 5 jam, bergantung kepada pemanduan. Tapi alhamdulillah kerana rider kami merupakan bekas kaki racing, maka perjalanan menjadi pendek sahaja. Setibanya di sana, kami ke rumah Chai Hasan terlebih dahulu kerana telah berjanji dengan Pak Su Heri (pengantin) untuk ke rumahnya. Tapi lewat petang itu kami ke rumah Pak Teh Cha dan tidur di sana.

Lama juga saya tidak saya dan rakan-rakan tidak bertemu dengan salah seorang guru serunai dan gendang kami. Banyak perkara yang diborakkan sehingga lepas maghrib.

Namun akhirnya, kami bergendang di rumahnya terlebih dahulu sebelum makan malam di rumah Pak Su Heri. Lama benar rasanya tidak bergendang dengan PakTeh Cha, hingga tertangguh-tangguh untuk pergi makan ke rumah pengantin lelaki.

Sebelum ke sana, Cikgu Deen (rakan bergendang yang saya kenali melalui inernet) tiba. Saya katakan padanya kenapa lambat sampai. Beliau tersenyum mengatakan baru sahaja pulang dari Terengganu.

Tapi kami berjanji selepas makan di rumah Paksu Heri, kami akan bergendang di rumah Zul, cucu aruah Pak Ngah Mansur (otai gendang). Wah, tak sangka juga saya boleh bertemu dengan Cikgu Deen dan rakan-rakannya untuk sesi jamming gendang setelah sekian lama merancangnya. Sedang bergendang, beberapa rakan silat dan gendang turut serta. Akhirnya kami bergendang sampai lewat pagi, kalau tidak kerana esoknya kami perlu bergendang juga, mahu juga rasanya berlatih sampai cerah.

Sesi Majlis Perkahwinan

Pagi jam 10, kami sudah tiba di rumah pengantin. Apabila ditanya pada Cikgu Deen, kenapa tidak bergendang sama, beliau hanya menjawab, "Kami tak kena." Saya mengangguk tapi masih berharapan mereka akan turut bermain sama.

Selang beberapa ketika, kami menerima panggilan dari rakan kami di Kedah yang sedang dalam perjalanan ke situ.

Sementara menunggu mereka sampai, kami bergendang terlebih dahulu. Akhirnya, barulah Pak Ndak, (Pak Mat) Pak Ngah, Shidee serta rakan-rakanya sampai. Hati saya merasa sedikit lega kerana ada rakan lain yang turut bergendang serta meniup serunai.


Setelah tempat bergendang dibentangkan, kami pun mula bergendang. Hanya 2, 3 lagu sahaja yang saya tiup dan kemudiannya corong serunai diserahkan kepada Shidee. Dapatlah juga saya berhenti rehat dalam keadaan cuaca panas yang menggigit. Setibanya pasanagan mempelai, kami mengiringi pula mereka dengan permainan Gendang Peribumi (Gendang Kelin), tapi sayang saya tidak dapat merakamkan gambar semasa mengiring sebab saya bermain serunai.

Kemudian bersambung pula dengan sesi bersilat yang telah dimulakan awal sebelum ketibaan pengantin. Sepasang demi sepasang masuk bersilat. Begitulah juga dengan orang gendang dan serunai, kami silih berganti untuk mengiringi pasangan pesilat yang masuk tanpa henti. Sekira-kiranya lebih dari 15 pasangan mereka yang bersilat. Sampai petang barulah berakhir orang bersilat dan saya menyerahkan tugas bermain serunai kepada Shidee hinggalah majlis tamat. Saya sudah tidak larat untuk meniup. Dan dicelah-celah itu sempat juga saya memujuk abang Mat Esa dan rakannya, Salleh untuk bergendang sama.

Dalam hati saya memang lega benar kerana ramai orang yang bergendang pada hari tersebut. Petang, kami kembali ke rumah Pak Teh Cha. Selepas makan malam, kami beransur semula ke KL. Terima kasih kepada Pak Ndak, Pak Ngah, Shidee dan rakan-rakan, juga kepada Cikgu Deen dan Zul yang menjemput kami bergendang di rumahnya. Kepada Chai Hassan dan Pak Su Heri, kami ucapkan tahniah dan terima kasih yang tidak terhingga kerana menjemput kami untuk bergendang di rumahnya. Noktah.

Otai sedang bersilat

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP