Thursday, December 27, 2007

Laporan Majlis 23.12.07 - Kemensah

Majlis di hujung minggu lepas bertempat di Kg Kemensah, KL. Jam 11 kami sudah berada di rumah bakal pengantin yang menjemput kami ke majlisnya melalui adiknya. Sempat juga kami berbual dengan seorang pakcik yang tidak puashati dengan pelbagai perkara, sistem, parti politik dap pelbagai lagi termasuklah mereka yang membuang sampah di dalam sungai. Kebetulan saya menerima panggilan telefon dan terus saja keluar dari tajuk perbualan yang saya kurang gemar. Hehehe ...
Hampir jam 12 tgh, barulah kami memulakan majlis dengan lagu 'buka'. Saya dan Cikgu Ramli silih berganti meniup serunai, sementara Oon dan Bulat juga bertukar ganti menepuk gendang. Sehinggalah pasukan kami diberi isyarat oleh tuan rumah bahawa pengantin akan tiba. Kami terus mengambil tempat di muka jalan untuk mengiringi mereka masuk setelah diiringi oleh pasukan Hadrah (sedap bunyi kompang hadrah mereka).

Seterusnya adik2 dari pertubuhan Silat Lincah mempersembahkan aksi2 yang mendebarkan dengan tangan kosong hinggalah ke permainan parang panjang. Sempat juga saya melihat wajah penonton yang berkerut menyaksikan persembahan mereka itu. Walau bagaimanapun kita ucapkan tahniah kepada adik2 kecil itu dan jurulatihnya. Semoga warisan Melayu akan terus hidup sampai bila2. Amin.


1 comments:

syahir January 17, 2008 at 9:36 AM  

kecil kecil cili api, bila dah bergendang lagilah semangat berapi2 utk bersilat. :}
Pengantin tuh macam familiar ajer, tapi dimana ya!?

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP