Monday, February 4, 2008

Laporan Bergendang 3.2.08 - Selayang



Lewat beberapa hari lepas, saya menerima SMS yang menjemput pasukan kami untuk bermain di majlis walimatul urus sepupunya. Saya termenung sebentar, tahu bahawa beberapa ahli kumpulan tidak dapat turun bergendang disebabkan kerja. Lantas saya beranikan diri untuk membawa pelatih-pelatih baru untuk turun bergendang. Alif dan Amin, pasangan adik beradik yang baru sahaja dilatih hampir 6 bulan saya pertaruhkan. Dalam hati saya berkata, bila lagi nak dedahkan budak-budak ini. Alhamdulillah majlis yang serba meriah itu membuatkan saya menyaksikan sendiri bagaimana pasangan dua beradik (baju hijau) itu bermain dengan baik.

Sedikit ketidaklancaran yang berlaku, perkara biasa. Dengan tangan terketar, sakit dan sebagainya adalah asam garam orang bergendang, tapi alhamdulillah saya amat gembira kerana terbayang di mata saya, "Inilah pelapis baru pergendang Melayu di KL."


Tahniah buat Alif dan Amin dari SMK Taman Melawati. Bapanya bersusah-payah membawa berjumpa saya dengan hasrat agar anak-anaknya dapat menwarisi permainan yang sememangnya dimainkan oleh arwah tok wan nya di Kedah dahulu. Agaknya minat dan bakat itulah mengalir dalam tubuh mereka menyebabkan mereka agak cepat dalam menangkap ilmu yang diajarkan. Alhamdulillah.

3 comments:

Anonymous,  February 20, 2008 at 11:08 PM  

alhamdulillah .. semoga adik2 kita ni cekal laa dlm dunia b'gdg .. jgn mula berapi pastu sejuk mcm ais .. ahah .. hidup pergendang .. gegaran sidang .......

Anonymous,  March 22, 2008 at 11:59 AM  

tahniah serunai fakir @ tokey gemalakasturie hehe
(aku daa...azam)
http://s92.photobucket.com/albums/l34/semut_merah_2006/michai%20kawin/

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP