Tuesday, April 24, 2012

Lagi - Bergendang di Melaka


22.4.12 - Ahad (Malam)

sambungan sebelum ini - klik sini

Daripada Muar ke Melaka tidaklah jauh, tapi memandangkan kami tidak mahu tersangkut dalam kesesakan jalan raya - terus sahaja kereta kami meluncur ke sana. Destinasi adalah Bukit Baru Dalam, rumah Sdr Huzaifah. Alhamdulillah, lebih kurang 1 jam kami tiba di sana. Waktu sudah Maghrib, kami pun menunaikan solat.


Tidak lama kemudian, rakan-rakan pergendangan dari Melaka tiba. Penuh sesak di rumah Sdr Huzaifah. Menurut Sdr Huzaifah, mereka menubuhkan Keluarga Angkatan Bergendang Silat Melaka (KABES), dengan tujuan murni agar dapat menyatukan orang silat di bawah panji-panji pergendangan Melayu. Latihan juga mempunyai 3 tempat, hari Ahad malam - di rumah Sdr Huzaifah, Selasa malam - di rumah guru Aziz (Guru Utama Silat Gerak Tepat Melaka), dan hari Khamis - di Dataran Bukit Baru.

Alhamdulillah, perkembangan di sekitar Melaka sangat menggalakan. Moga-moga ia akan terus dan berkekalan sampai bila-bila. Saya dan Sdr Ijam tidak melepaskan peluang dan bermain bersama-sama dengan mereka. Lebih kurang jam 12.45 malam, kami beransur pulang ke KL dengan seribu kenangan yang takkan dilupakan. Jam 3.00 lebih kurang, kami sampai - pewai gila!

p/s : Terima kasih kepada sdr Huzaifah yang menjadi tuan rumah pada malam tersebut.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP