Wednesday, January 5, 2011

Perginya Seorang Peniup Serunai

Dua hari lepas sewaktu bangkit dari tidur, selfon saya berbunyi, tanda mesej masuk. Nama Abg Mat Telok Intan tertera. Apabila membuka sahaja mesejnya - "abg mat dah takdak, ni adik angkat dia." Saya kaku sebentar. Ingatan saya terbang ke Bukit Merah, sewaktu pertama kali saya dan KGGK bertemu dengannya. Rupanya itulah pertemuan kali pertama dan terakhir. Namun beberapa kali saya menelefon beliau bertanyakan keadaan sewaktu beliau sedang gering, namun Allah lebih menyayanginya.

Tidak menyangka dengan tubuhnya yang sederhana besar, misai yang tebal itu amat peramah orangnya. Banyak perkara yang kami bualkan. Tentang perkembangan dunia gendang silat, tentang pengalaman beliau bermain serunai. Tentang serunai batang cabainya ...

Allahyarham Abg Mat meniup serunai, sebelah kiri saya (tanpa songkok)

Dan kini ia menjadi sebuah kenangan yang terpahat kukuh di ingatan. Saya dan ahli KGGK mendoakan agar roh beliau dicucuri rahmat oleh Allah dan ditempat di kalangan orang-orang yang soleh dan beriman. Amin, amin, amin, al-fatehah. Salam takziah buat keluarga, saudara-mara dan sahabat handai allahyarham.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP