Tuesday, December 14, 2010

Artikel Lama

Sekitar tahun 2000 dan 2001, memang saya menjadi penulis tamu untuk majalah Seni Beladiri bagi bahagian gendang silat. Ketika itu, niat saya menulis hanyalah untuk memberi pendedahan secara umum kepada masyarakat. Saya selak2 semula fail2 lama dan menjumpai salinan fotostat artikel yang sudah tersiar. Idea untuk menulis sudah ada, hanya tinggal melaksanakan sahaja, insya-Allah.


Ini adalah salah satu contoh artikel - Kisah salah seorang guru gendang dan serunai, Pakcik Din Guai, juga merupakan salah seorang guru kami di Jengka 6, Pahang. Hasrat saya selepas menulis sekian artikel itu, ingin saya bukukan. Namun apabila ditanya pada salah sebuah syarikat penerbitan, jawapannya begini, "Tidak ada nilai komersil, siapa nak beli buku fasal gendang?"

Sejak dari itu, semangat saya untuk menulis tentang pergendangan semacam 'termati', hinggalah bertemu dengan Abu Huzaifah.

p/s : Terima kasih bro Huzaifah ... bro, lu bagi semangatlah kat gua!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP