Friday, December 10, 2010

Berlatih Gendang

Inilah tempat kami berlatih dulu, di rumah abang Khir, Batu 7, Sungai Pusu, Gombak. Untuk itu, KGGK sangat-sangat berterima kasih kerana membenarkan kami berlatih di rumahnya. Hari Jumaat malam adalah malam yang dinanti-nantikan oleh kami untuk ke sana; berlatih gendang.

Dan di situlah juga bermula perjalanan KGGK merantau pertama kalinya ke Felda Bukit Mendi, Pahang. Semuanya atas bantuan sdr Ijan (duduk di rumah abang Khir, beliau orang Felda Bukit Mendi), kami mengenali Pakcik Din Guai (Jengka 6) hingga kini. Sejarah KGGK berlatih gendang, banyak tempat yang kami rasa... Dari rumah rakan, hinggalah ke taman rekreasi, di stadium bola sepak Cheras, Klang Gate, Taman Melawati, taman permainan ... Semuanya menjadikan KGGK bertambah matang dengan pengalaman yang menjadi guru.

Semua ini membuatkan saya terkenang betapa seronoknya kalau dapat ke Pahang atau Kedah. Boleh bergendang sakan sampai ke pagi. Kadang-kadang cemburu juga melihat rakan-rakan di sana. Berbanding dengan KGGK yang membesar di KL, namun segala kesukaran ini ditempuhi juga atas nama minat dan warisan. Alhamdulillah, syukurlah KGGK masih dapat bertahan hingga kini. Sejak dari awal penubuhannya, sekitar awal tahun 2001.

Keluarga KGGK semakin membesar kini. Tiada tujuan lain, KGGK hanya berharap dapat mengembangkan seni warisan ini dan dapat mengekalkan ketradisiannya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP