Wednesday, March 24, 2010

Nata De Coco

NAMPAKNYA saya terpaksa mewar-warkan kembali kempen minum air kelapa muda yang telah lama berkubur tanpa nisan. Sedikit masa dahulu kempennya bukan main lagi berasap-asap dalam tv, sekarang apa sudah jadi. Kebetulan semasa saya di Shah Alam, terjumpa gerai yang menjual air ini. Wow, harga boleh tahan - RM2.50 sebiji! Inilah dia minuman tradisi nenek moyang kita sejak zaman-berzaman. Pokoknya digelar ‘pokok seribu guna’, manakala khasiat yang terdapat dalam kandungan air kepala mudanya sungguh menakjubkan, Subhanallah.

Dalam perubatan tradisional, air kelapa banyak sekali digunakan untuk mengubat mereka yang terkena jenis-jenis racun. Racun yang paling popular adalah santau. Menurut kajian sains airnya mengandungi garam kalium, gula semulajadi (7%) dan zat protein. Komposisi mineral air kelapa yang unik ini menyebabkan air kelapa bisa berperanan sebagai minuman isotonik alami. Secara alami, air kelapa muda mempunyai komposisi mineral dan gula yang sempurna sehingga mempunyai keseimbangan elektrolit yang sempurna, sama dengan cairan tubuh manusia. Selain dari itu kalau ia meluruhkan penyakit demam campak. Ada sesetengah orang mengatakan boleh awet muda (entahlah?). Apa macam hebat tidak air kelapa muda? Itu baru cerita tentang airnya.



Scientifically are known as nata de coco and widely obtain in our country. In past time, it has been used as an antidote to those who engaged with natural diseases, for instance - german measels etc and black magic known as ‘Santau’. Apart from from the delicious taste, it contains mineral salt – Calium, natural sugar (7%) dan proteins. As for the unique gift from Allah to mankind, it has the natural isotonic power to boast back energy.

Cara Membuat Aiskrim Nata De Coco:
http://www.dunia-ibu.org/dapur/index.php?id=120

Pohon Seribu Guna (multiuses tree) :
http://www.seasite.niu.edu/Indonesian/Bacaan/Con_pohon_kelapa.htm

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP