Saturday, March 13, 2010

Ke Felda Sungai Koyan - 15 Febuari

Agak lama juga menunggu sdr Shahrul untuk uploadkan gambar ke sana, hehehe ... Ingatkan banyak sangat, rupanya ada tiga keping je, chit! Tapi tak mengapa, ada juga daripada tak ada langsung.Nama orang Sg Koyan sudah lama kami dengar dari Pakcik Din, tapi pada hari tersebutlah, kami mengenali orangnya, iaitu Pak Man dan Pak Eb. Dua orang tukang gendang dan serunai yang memang otai, merupakan anak murid pakcik Din juga. Hampir jam 6 petang kami beransur dari KL. Kami bertiga, Un, Bulat dan saya berdesup ke sana. Disebabkan hujung minggu dan jatuh pada hari perayaan Cina, maka jalan sedikit sibuk, tapi dek kerana kerempitan Un, dapat jugalah kami sampai dalam jam 9 lebih.


Sampai di sana Pak Eb belanja kami makan terlebih sebelum dibawa ke rumah Pak Man. Seperti biasa, sesi bermain gendang dengan rakan-rakan di sana berlangsung. Tapi sayang sekali Pak Man menyimpan skillnya bermain serunai. Namun banyak perkara yang diperbincangkan, termasuklah harapan, nasihat serta pengalaman dicurahkan kepada kami sebagai bekal orang muda dalam bidang pergendangan. Alhamdulilah, banyak juga yang dikongsikan dengan kami. Paling menarik apabila Pak Man dan Pak Eb memberitahu di sungai Koyan itu ada emas dan pernah menjadi tumpuan suatu masa dahulu. Tapi sekarang sudah kurang.

Sayang, Bulat tak ambil banyak gambar malam. Tapi malu alah pun ya juga, maklumlah .. baru sahaja berkenalan pada malam itu, takut juga dikata apa kalau ambil banyak sangat gambar. Jadi, ada tiga keping sahaja untuk dimuatkan di blog ni. Seperkara lagi, mereka berdua pandai membuat serunai dan gendang. Saya sudah mencuba 2, 3 batang serunai buatan Pak Man, boleh tahan! Memang tak rasa rugi kalau membelinya.

Lewat jam 12.30/1 pg, barulah kami bergerak semula ke KL. Terima kasih kepada Pak Man dan Pak Eb kerana sudi melayan kami di sana, juga segala ilmu yang dikongsikan kepada kami. Semoga Pak Man dan Pak Eb terus gigih membimbing anak muda di sana bergendang dan terus menghidupkan kesenian ini.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP