Sunday, July 11, 2010

Stanjak, Tanjak, Destar, Tengkolok

"Sekali bernama Destar
Keduanya bernama Tanjak
Ketiganya bergelar Tengkolok
Yang di ujung kepala
Dipakai berpatut-patut
Yang beradat berlembaga
Yang beradat berketurunan
Yang dijaga dipelihara
Yang bertempat dan bertepatan
Yang ada asal usulnya."
(sumber asal : Seni Rupa Siti)

Ada bezakah antara Tengkolok, destar, tanjak? (sumber di sini)
Ada yang menjawab begini :

Destar ialah kalin lilitan di kepala, semacam tengkolok atau tanjak, yakni:-
.
tengkolok = lilitannya meruncing ke atas, lilitan berlapis (tebal), kainnya bermutu,
.
destar = lilitannya rendah dan nipis.
.
tanjak = lilitannya macam tengkolok, tetapi lebih ringkas dan nipis.


Hari ini entah mengapa saya agak teruja apabila tiba-tiba teringat tentang pemakaian tengkolok Melayu yang penuh dengan unsur-unsur simbolik ni. Jadi, cara yang paling mudah adalah melihat di internet. Seni yang kian lama beransur pudar akan pengenalannya terhadap masyarakat Melayu. Memanglah ramai di majlis perkahwinan pengantin lelaki biasanya memakai tengkolok atau tanjak ini, tapi saya percaya kalau mengikut adat sebenarnya pasti ada banyak perkara yang kita tidak tahu dengan tengkolok. Memandangkan (mungkin ada, tapi saya tidak tahu) tidak ada satu kursus atau bengkel khas pun yang membuka jalan untuk orang ramai mengetahui akan cara-cara membuat atau berhias tentang tengkolok ini.

Pernah seorang rakan memberitahu bahawa ada pembuat tengkolok di Gombak yang memang mahir membuat tengkolok, tapi saya apabila diusha untuk belajar, pembuat itu seakan-akan mahu menyimpan kemahirannya. Atau mungkin juga tidak kena cara usha dia kut? Apa-apa pun kemahiran ini perlulah dikembangkan agar tidak lekang dek zaman. Sementelah pemakaiannya hanya dapat dilihat dalam majlis-majlis tertentu sahaja terutama perkahwinan dan yang melibatkan majlis silat atau istana. Untuk melihat secara umum, pemakaiannya agak terhad dan mungkin menjadi pelik sekiranya kita ke KLCC atau Mid Valley dengan memakai tengkolok; tetapi tidak pada pemakaian cap atau topi yang lebih mesra di kalangan kita masakini. Pakaian orang Melayu sendiri sudah menjadi asing di bumi sendiri!

Apa pun, artikel-artikel di bawah ini hanyalah sesuatu yang cari di internet untuk kita kongsi bersama. Manalah tahu suatu masa nanti, akan ada bengkel atau orang yang sudi mengajar cara-cara untuk membuat tengkolok ini. Semua artikel di bawah ini akan disebut dan diletakkan sumber pautan dari mana artikel ini diambil. Paparan artikel-artikel ini hanya bertujuan untuk berkongsi sahaja, tiada unsur-unsur kepentingan dari segi apa pun kecuali untuk pengetahuan semua.

admin
p/s : Kepada mana-mana empunya artikel yang tidak membenarkan ia dipaparkan di sini, sila maklumkan kepada gemalakasturi@yahoo.com. Kami akan memadamkannya serta-merta.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Maksud Tengkolok - sila klik sini : Pusat Rujukan Persuratan Melayu

----------------------------------------------------------------------------------------------------



Tengkolok

(sumber dari : blog Idris Talu - sila klik sini)

Tengkolok atau destar atau tanjak merupakan pakaian hiasan kepala lelaki Melayu sejak zaman dahulu kala lagi.

Sementara “Tengkolok Diraja” adalah merupakan pakaian kebesaran Raja Raja Melayu yang telah digunakan berkurun-kurun lamanya oleh Raja Raja Melayu.
Semua kesultanan Melayu menggunakan tengkolok sebagai pakaian hiasan kepala tetapi dengan cara ikatan dan rupa yang berbeda.

CD tentang tengkolok dari Muzium Adat, Kuala Klawang.

Maklumat tentang tengkolok dalam bentuk CD ini penulis beli dari Muzium Adat di Kuala Klawang awal Januari 2010 yang baru lalu.

----------------------------------------------------------------------------------------
Stangan Iseh
(Artikel disalin dari blog asal : Lokan Bertepuk)

Dalam bahasa Kelantan, perkataan ‘ Stange’ atau ‘Stangan’ mempunyai mempunyai dua pengertian, dan tergantunglah kepada ayat yang digunakan.

1. Satu pemahaman di dalam melakukan sesuatu gerak kerja secara berkumpulan (satu tangan)

2. Merujuk kepada singkatan perkataan ‘sapu tangan’ iaitu kain berbentuk empat segi yang ianya boleh dijadikan alat perhiasan kepala atau kegunaan lain.

Dan bagi orang-orang tua kita, kain stangan ni dibahagi kepada dua jenis dengan tiga panggilan..

a) Stangan Air – Kain sapu tangan kecik yang boleh mengesat peloh, menyapu muka dan buat ‘kesat hingus’ untuk mereka yang berair hidung akibat selsema. Stangan air ni juga diguna untuk membungkus batil atau puyok kecik yang telah di isi dengan gula atau beras atau biskut nak bawa gi rumoh orang bekwoh. Stangan air juga dimasuk kedalam poket baju dan dilipat dengan berbagai lipatan untuk dijadikan perhiasan. Tetapi setelah masuknya kain sapu tangan dari luar negeri yang kita dapati di kedai2 hari ini, sapu tangan itu pun dipanggil stangan air juga, walau pun saiz stangan air sekarang lebih kecil dari yang dahulu.

DSC02942

Stangan air – buatan Jawa

b) Stangan Batik – Kain sapu tangan yang berukuran besar sekira2 kain seproh. Oleh kerana termasuk dalam kategori kain batik, maka ia disebut stangan batik.

c) Stangan Iseh – Sebenarnya stangan iseh ini sama dengan stangan batik juga, kerana kedua2nya dibuat dengan corak yang khusus untuk tujuan ini, cuma nama sebutanNya sahaja yang berlainan.

Disebut stangan batek kerana mempunyai corak batik dan panggil stangan iseh kerana kain stangan ini disusun atau dilipat dengan bermacam2 bentuk dan gaya untuk dipakai pada kepala, atau pun dipanggil destar. Daripada bentuk ini pula maka lahirlah nama-nama isehan untuk stangan-stangan tersebut. Bagaimana pun isehan stangan ini tidaklah sehebat iseh membuat tengkolok yang mempunyai berbagai2 nama seperti ayam patah kepak, helang menyongsong angin, balung ayam, pari mudek dan sebagainya, kerana proses membuat tengkolok ini memerlukan masa dan hanya dapat dibuat oleh mereka yang mempunyai kepakaran sahaja. Tidak seperti dengan stangan iseh yang hanya dapat di iseh dalam masa yang singkat sahaja, dan apabila selesai dipakai, isehanNya akan dibuka kembali. Cuma ada la juga nama2 iseh yang biasa disebut, seperti ‘Tanduk bbiri’, ‘Gantang pekasam’ dan aku pun tak tahu sangat pasal nama-nama iseh stangan ni

DSC02943 DSC02948

Stangan Iseh @Stangan Batik Buatan Jawa Kain seprah batik Kelantan

suatu masa dahulu aku memiliki banyak helai stangan batik buatan jawa yang lebih cantik coraknya drpd ini, tp telah aku beri kepada kawan aku untuk dia buat penyelidikan bagi menyiapkan tesis phd beliau dalam bidang batik. Lo ni aku nak mintak balik tak tegamok doh la, huhuu…

Pada pendapat aku, kain stangan iseh ini mempunyai dua versi, iaitu versi Jawa (yang dibuat di jawa) dan versi Kelantan (yang dibuat di Kelantan) dan kalau tak silap aku di sana orang memanggil dengan nama ‘kain ikat kepala’ . antara kedua2 versi ini, aku berpendapat bahawa kain stangan iseh dari jawa lebih dahulu dipakai oleh orang2 Kelantan berbanding dengan kain stangan iseh buatan Kelantan. Walau pun dikatakan perusahaan batik di Kelantan bermula pada abad ke 19, tetapi corak batiknya bukan seperti yang terdapat pada kain stangan iseh ini, tetapi ia lebih kepada corak kain pelangi. Pada tahun ‘20an barulah dibuat batik jenis ni, tu pun lebih menjurus kepada kain batik sarong jah dulu.

Di dalam buku ‘Karya Lengkap Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi Jld.I’, ms 128 ada tertulis semasa Abdullah Munsyi di Kelantan, beliau ada menyebut tentang gambaran tentang Raja Bendahara. “Maka adalah sifat orangnya itu sahaya lihat, mukanya bulat, tiada tinggi tiada rendah, dan tubuhnya gempal2, dan kulitnya putih kuning, dan dipakainya kain bugis hitam, tiada berbaju, dan sapu tangannya batik bang”. ‘Batik bang’ bererti ‘batik merah’’. Aku rasa batik ni memang di bawa masuk dari jawa doh sebab di jawa pun pakai istilah ni jgk, saperti Batik Bang-bangan adalah merah berdasr putih, Bang biru adalah berwarna merah dan biru pada dasar putih.

tengkolok3 tengkolok2

Kain stangan buatan Jawa Kain stangan buatan Kelantan

Aku pernah melihat gambar-gambar orang melayu yang berstangan iseh jenis batik ni pada awa
l tahun 1900 di Pahang dan N.Sembilan. Pada pengamatan aku, corak kainNya sama dengan corak kain stangan batik buatan jawa yang terdapat di Kelantan. Bahkan pada tahun 1975 semasa aku pergi ke sebuah sekolah dalam daerah Kuala Pilah sempena dengan ulangtahun ke 50 sekolah tersebut, aku dapati nekar-nekar makanan yang bertutup dengan saji, semuanya dibungkus dengan kain stangan buatan jawa. Mula-mula terbeliak juga butir mata aku melihat kain yang aku cari selama ini hanya dibuat pembalut nekar oleh orang kampung situ.

Memang betul dah apa yang ditulis oleh seorang belanda dalam sebuah buku yang mengatakan bahawa pada abad 19 kain batik dari lasem jawa telah di eksport ke Sumatera dan termasuklah ke Tanah Melayu melalui pelabuhan semarang dan ada juga kain ikat kepala dan selendang dengan hiasan tulisan arab untuk keperluan eksport ke Sumatera diproduksi di Ceribon. Patut la kain stangan ni ada juga coraknya yang bertulis dengan ayat qur’an. Masa aku masih kencing bercabang dulu, aku biasa la dengar orang2 tua kelate sebut ‘kain batik laksam’, aku ingat ko kain tu orang buat bungkus laksam, rupa2nya kain tu mari drpd Lasem jawa., bekadas molek…

Dalam buku istiadat mentabal KDYMM Al Sultan Ismail pada tahun 1921 pun ada tertulis tentang peraturan berpakaian semasa istiadat tersebut sebagaimana dibawah ini;

stangeiseh_0007

4. Kerabat2 ahli mesyuarat kerajaan – Dato’2 dan orang2 yang berpangkat di dalam jawatan kerajaan daripada bangsa melayu hendaklah memakai sama rupa pakaian melayu Kelantan dengan secukupnya bagaimana di bawah ini:-

a. Stangan kepala buatan Jawa. b. Baju kancing sebutir kain jerab. c. Baju dalam sutera tangan sekerat. d. Seluar sutera potongan Acheh. e. Ikat pinggang kain limar Kelantan. f. Keris pendek. g. Selendang kain sarung sutera Kelantan. h. Sepatu ( ? )

Sumber :

ATURAN – Bagi istiadat mentabalkan KDYMM Raja memakai gelaran ‘”Al Sultan Ismail” Kelantan dan memahkotakannya ( 1921 ) ms 26

Kalau tengok pada keterangan di atas, bermakna stangan iseh tempatan belum dibuat lagi pada masa itu. Aku tidak pasti bilakah stangan iseh tempatan mula dibuat di Kelantan. Adakah dibuat seiring dengan pembuatan kain seprah dan kain lapik meja yang bercorak batik. Atau pun kain seprah dan kain lapik meja ni diilhamkan dari kain stangan iseh batik buatan jawa, aku tak tahu belaka tuh. Cuma ada beberapa ciri perbezaan untuk kita nak kenal antara kain stangan buatan jawa dgn kain seprah. Aku pun tak pasti adakah kain stangan pesen ni masih dibuat lagi atau tidak di Jawa. Tiap2 kali g denun, pasti aku akan hungga ke toko batik, tp rasa supo takdok kkelih.

Bagaimana pun ada sejenis kain stangan lagi buatan melayu yang bentuk dan coraknya seakan-akan dengan stangan iseh buatan jawa ni dan kalau tak silap aku stangan yang jenis tu dipanggil stangan telepuk. Stangan ni aku rasa bukan dari jenis batik kerana bunga yang terdapat di atas kain itu berwarna emas dan di cop dengan menggunakan sarang kayu. Katanya bunga warna emas .ini dihasilkan
drpd perada terbang.

stangeiseh_0005 stange_0002

Kain lapik meja Kain seprah

tengkolok1 smuta

Kain batik sarong Kain batik ela

Bagaimana pun sekarang ini sudah agak susah aku hendak melihat orang memakai kain stangan iseh yang asli buatan jawa. Kalau ada pun hanya dimiliki oleh individu-individu tertentu dari kalangan puak2 bersilat sahaja yang diwarisi dari turun temurun. Boleh dikatakan semua orang yang aku lihat sekarang ini, ada diantaranya mengambil jalan mudah dengan mengiseh kain seprah, kain lapik meja atau kain2 dari jenis batik ela untuk mengganti kain stangan iseh batik. Bahkan sekarang ini orang sudah pandai mengguna kain yang jenis berkilat yang di import dari Thailand atau India. Kalu demo pakai hok bekilat ni, pakai baju putih pagoda, seluar jean, selindang kain batik sarong, bagi aku adalah satu kecanggungan yang amat sangat. Aku teringat ko kain pemekop sarang burung ketitir selalu…kita baso jenis minat ko barang ori gak payoh selalu, beraso sekok sebok sokmo..

Tp kalu kita tengok orang bersilat tari, kot2 mana pun dia akan cari jugak kain yang jenis batik ni,. tak kiralah kain seproh ko, kain alas meja ko, sarung bantal golek ko. Dia tidak akan semutar dengan kain lepas, padahalnyo kain lepas itu pun berfungsi sebagai kain ikat kepala juga. namun menggunakan kain batik lepas tidak sama sekali …..Haaaaaa bakpo????

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Lain-lain maklumat : Sila klik sini : Perhiasan Kepala (Malaysia PNM)

--------------------------------------------------------------------------------------------------



-------------------------------------------------------------------------------------------

Malay headdress maker wants to save the art from fading away

(Sumber artikel : The Star - sila klik sini)

Trying it on: Nik Hamid is seeing if the tengkolok is a good fit for Nik Haslan.
THE tradition of wearing the Tengkolok or the Malay headdress dates back to the times of the Malay sultanate.

Back then the headdress for men was a status symbol.

Only the rich wore it and more prominently it was part of the royal costume.

There were specially appointed skilled artisans to make Tengkolok for the Sultans in the palace.

The designs and shapes varied from state to state and each shape was folded in semblance of animals or abstract ideas, hence names like Lang Patah Sayap (eagle with broken wings), Ayam Patah Kepak (rooster with broken wings), Dendam Tak Sudah (unfinished business), Gajah Berjuang (elephants fighting) and Menyonsong Again (facing the wind).

“Today the Tengkolok remains as part of the royal ensemble.

“What the commoners wear are designs with a twist or have been modified from the original designs. They cannot wear the same designs worn by royalties,” said Tengkolok maker Nik Hamid Nik Mustafa.

The 54-year-old's interest in the art started off 30 years ago while he was still in Kelantan, dancing for a cultural troop.

Not the same type: the shape of the tengkolok varies from state to state as seen here.
“While in the group, we had to make our Tengkolok and that's how it started off.

“But there was no one to teach me. The one or two teachers that I discovered later had passed on too.

“So what I did was research. When I came down to Kuala Lumpur in 1975, I researched on photographs of various designs and through trial and error worked on getting it right and perfect,” said Nik Hamid who is working at the Seri Jemari Songket in Wangsa Melawati, Kuala Lumpur.

Using Songket and other materials including cotton, Nik Hamid is an expert Tengkolok maker who had created headdresses for weddings, royal events and dancers in Istana Budaya. Before the discovery of Songket, Hamid said the Tengkolok was made from Indian materials and Chinese silk while the commoners used ordinary materials.

“Tengkoloks were made using Songket only about 200 years ago,” he said as he demonstrated how to make a Tengkolok.

Settling on a Dendam Tak Sudah design, Nik Hamid began his folding works expertly as two young learners Nik Haslan Hassan, 20, and Noor Shah Rizal, 21, watched enthusiastically.

The 31 X 31 Songket that Nik Hamid used was earlier starched and folded into two to form a triangle shape with hard collar paper in between before it was ironed and stitched at the sides.

Originally 45 X 45 material was used for Tengkoloks.

“With that you begin to fold it to the design that you want. It is not easy as you need to insert the wires at the right fold in order to keep the tengkolok in a particular shape.

“You also have to be careful with the needle as it goes through the hard paper. I have had needles go through my fingers many times while stitching.

Young learners: (From right) Nik Haslan and Noor Shah looking at Nik Hamid expertly folding a tengkolok.
“That’s why you don’t see women making Tengkolok. It requires physical strength too,” he said adding that it took him 15 years to perfect his folding skills.

Compared to those days, Nik Hamid said there were more creative Tengkolok designers these days and these Tengkoloks were made to last longer depending on its usage.

In an effort to preserve the art from dying, Nik Hamid is planning on getting a research fund from the Museum and Antiquity department to do a detailed research on the art from state to state.

After which, he planned to produce a demonstration CD on various styles of making the Tengkolok.

“Otherwise, this art will slowly fade off,” he said.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tengkolok Diraja

(sumber asal - sila klik Sembang Kuala)

balong ayam

Balong ayam.

patah kepak

Ayam patah kepak.

lang menyonsong angin

Lang menyonsong angin.

According to legend, the first Sultan of Perak, Sultan Muzaffar Shah I ibni Almarhum Sultan Mahmud Shah (1528 – 1549) set sail to Perak to form the Perak Sultanate following an invitation by Tun Saban. Sultan Muzaffar was the second prince born to the last Sultan of Melaka, Sultan Mahmud Shah, who was then exiled to Johor following the fall of Melaka to the Portuguese. He carried on his ship many of the royal regalia of the Melaka Sultanate, including the Royal Crown of Melaka.

On nearing Perak, the ship carrying Sultan Muzaffar Shah entered shallow waters and was stuck. They decided to lighten the load of the ship to get the ship sailing again. Many of the items carried on the ship were thrown into the sea but the ship still refused to budge, until all that was left was the Royal Crown. The sea was pleased with the offering of the Royal Crown because the ship subsequently miraculously set sail on its own to Perak.

Sultan Muzaffar Shah saw the miracle as a sign, and he swore that he and his descendants would never wear a crown as Sultans, or never be crowned during their installation. This practice came to be followed by the Malay Sultans of the other states. Therefore, the Malay head-dress known as the Tengkolok came to be the replacement for a crown.

The styles, persons who are eligible to wear them and the colour normally associated with rank* are as follows:

1. DYMM Sultan – Balong ayam. White and gold.
2. DYTM Raja Muda – Ayam patah kepak. Yellow and gold.
3. DYAM Raja Di-Hilir – Lang Menyusun Angin/Lang Menyonsong Angin. Black and silver.
4. Empat Raja Bergelar – Lang sioh. Purple and silver.
5. Orang Besar Empat – Getam pekasam/Ketang pekasam. Green and silver.

[* In our opinion, adhering to a particular style may not be that strict, as seen from the photo of YAM Raja Di-Hilir Kamaralzaman in the previous post, where he is seen wearing a Balong ayam, but in the black/silver colour of a RDH Perak. - the Editors]

Other styles include Anak gajah menyusu and Pucuk Pisang Patah:

g pekasam g menyusu p pisang pth

From left: Getam pekasam, Anak gajah menyusu and Pucuk pisang patah.

[The black and white photos are taken from Hj Mubin Sheppard's 1962 article in Malaya In History, and the tengkoloks were tied by Tuan Hj Shukor bin Yusuf of Bukit Chandan, Kuala Kangsar.]

Reference:
1. Sheppard M. Malay tengkolok – Court head-dresses in Perak, Trengganu and Kelantan compared. Malaya In History. 1962; VIII (1): 32-36.
2. Tengkolok. Laman Rasmi Pejabat DYMM Sultan Perak.

---------------------------------------------------------------------------

Pelbagai tengkolok : Riana Fotopages
Jenis Tengkolok : Khairul Azhar Multiply
Lagi pelbagai jenis tengkolok : Megat Panji Alam Multiply

"Sekali bernama Destar
Keduanya bernama Tanjak
Ketiganya bergelar Tengkolok
Yang di ujung kepala
Dipakai berpatut-patut
Yang beradat berlembaga
Yang beradat berketurunan
Yang dijaga dipelihara
Yang bertempat dan bertepatan
Yang ada asal usulnya"
------------------------------------------------------------------------
Dari fotopages Azlee



----------------------------------------------------------------------------------------

Set Tengkolok + Samping + talipinggang Songket RM100.00 (termasuk pos dalam semenanjung)

Dari blog - sila klik Cikgu Nasir


Saiz boleh laras












----------------------------------------------------------------------------------------------

Setakat ini dahulu pencarian saya, ada masa nanti saya carikan lagi maklumat tentang tengkolok ini. Terima kasih.

3 comments:

zubin mohamad August 4, 2010 at 7:15 AM  

tahniah, bloh yg menarik. teringin plak nak belajar buat tanjak yang berbagai2 tu, terima kasih

KGGK,  August 4, 2010 at 2:38 PM  

Dr Zubin - kami pun tengah dok cari orang yang boleh mengajar buat tengkolok ni.

Anonymous,  August 9, 2014 at 2:34 PM  

请远离马华党员 叶金福!

敬爱的马华公会中央领导層,
现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP