Sunday, June 2, 2013

Undangan Ke Batu Kikir, Negeri Sembilan - 2 Jun 2013

Perjalanan pergi 

santai

Menanti giliran

Bersama otai Seni Silat Langkah 3


Perjalanan pulang

Kali ini jemputan sudah lama ditanya. Untuk kali kedua inilah, yang dapat menunaikan hasrat tuan rumah untuk menjemput kami. Kali pertama, tahun lepas, jatuh pada raya ke-3, tidak ada ahli yang dapat pergi. Kali ini, alhamdulillah dapat juga ke Batu Kikir. Selama ini hanya mendengar sahaja nama tempat ini melalui lagu Apa Kono Eh Jang. Setelah hampir 20 tahun lebih barulah sampai ke sini. Subhanallah. 

Sedari awal, saya sudah merancang bersama rakan untuk keluar awal dari KL, sementelah tidak tahu tempat dan rumahnya. Jam 8 tayar sudah bergolek menuju destinasi. Bertolak di awal pagi, tidak banyak sangat. Kami melalui lebuhraya LEKAS, memang lekas :). Sampai di simpang Senawang, Kuala Pilah, kereta kami pantas membelok ke kiri dan mencari arah dan tanda untuk menuju ke sana. Sempat jugalah kami menyinggah berhenti, serta bertanyakan jalan ke sana. Memang. Memang peta sudah ada, tapi lebih selamat dan yakin apabila bertanya. Alhamdulillah ... sampai sahaja ke Balai Polis Batu Kikir, kami membelok ke kiri. Arahnya ada Kampung Sungai Jelutong ... wah, kali ini lebih mencabar, namun suasana hijau di sekeliling menyapu resah yang bergayutan. Cepat-cepat saya menyemak semula peta di fb. Hampir juga kami tersesat jalan, tapi alhamdulillah, dapat sampai dengan selamat. 

Seawalnya kami dijamu, wow ... pulut kuning, itu yang kami usik. Jarang majlis kenduri, saya jumpa dengan pulut kuning. Habis menyantap, kami diminta oleh rakan tuan rumah untuk selagu dua - sound check, kata orang sekarang. Selesai beberapa lagu, DJ mengambil alih tugas. Kami berehat seketika sementara menanti jam 11.30 pagi untuk mula bermain seperti yang dipinta oleh tuan rumah. Kemudian kami pun bermula apabila masa yang dijanji. Beberapa lagu lama dialunkan, melihatkan pengunjung yang datang awal ini adalah lebih kepada warga otai. Anak Lima, Dendang Sayang dan beberapa buah lagu lama dimainkan. 

Disulam dan selang oleh DJ, kami bermain secara rali. Sesekali berhenti untuk melepas cungap. Hinggalah ke tengahari, waktu yang dinantikan tiba, kami mengiring pengantin dan persembahan silat dari aliran Silat Langkat Tiga. Kemudian menyambung beberapa lagu sebelum kami berhenti seketika. DJ mengambil peranan. Hinggalah jam 2.15 petang, perut saya mencanak - lapar! Saya mengisyaratkan rakan-rakan untuk bermain. Beberapa lagi hindustan dan mood rancak saya mainkan. Done! Tutup kedai dan kami makan. 

Alhamdulillah ... syukurlah majlis berjalan lancar dan kami dapat menjalankan tugas bergendang seperti yang dipinta. Lebih kurang jam 3.00 kami memohon diri beransur. Apabila tayar mencecah jalan, kehangatan mula mengigit. Ditambah dengan sesak lalu-lintas yang bagai tidak berkesudahan. Sesekali diserang kantuk. Namun alhamdulillah lebih kurang jam 5.30 petang kami sampai.

Terima kasih - kepada rakan, tuan rumah yang sudi menjemput kami. Juga kepada rakan-rakan yang terlibat untuk kali ini.

1 comments:

Anonymous,  August 12, 2021 at 8:14 AM  

Dear brother and sister,

I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at Sasanarakkha Buddhist Sanctuary (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lend donation money to President of Temple(Datuk Yip Kum Fook, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because committees always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK to return that amount to my monk as soon as possible.

My monk contact place:

Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124

With kindness

KO KO NAING
Taiping, Perak, Malaysia

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP