Sunday, June 2, 2013

Di Putrajaya - 18 Mei 2013







Lama juga saya tidak mengemaskini blog ini. Lagipun inilah jemputan pertama buat grup kami untuk tahun ini. Alhamdulillah, terima kasih kepada tuan rumah yang menjemput kami. Selama tiada apa-apa aktiviti, saya menyertai pasukan Komuniti Keriwarisan - mempelajari serba-sedikit perihal tanjak/destar/tengkolok dan pemakaian cara Melayu. Meskipun masih di peringkat awal, saya cuba menerapkan terlebih dahulu pada kumpulan. 

Tahun ini dan seterusnya, kalau bergendang ke mana-mana, Insya-Allah akan memakai / berbusana Melayu, yakni bertanjak, samping, baju sikap (masih belajar tentang baju ini) dan seterusnya. Tujuannya sekaligus untuk menghidupkan semula pemakaian cara lama. Selain dari memakai pakaian rasmi, warna hitam, saya rasa sudah sampai masanya untuk mengenegahkan pula dengan pemakaian yang lebih segar dan beraneka warna.

Jadi, majlis di Putrajaya buat pertama kalinya, kami memakai sedikit lain dari kebiasaan, tiada lagi songkok, kini ditukar kepada tanjak. Alhamdulillah, penerimaan amat baik dari pengunjung yang hadir. Sesekali membawa perubahan demi meneruskan kesinambungan warisan seni ini agar lebih dipandang tinggi dan dapatlah dimartabatkan lagi ke peringkat yang lebih tinggi, mungkin, amin.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP