Thursday, October 18, 2012

Bengkel Seni Tari 8-9 Okt 2012 - Muzium Shah Alam


Kebetulan saya agak lapang pada tarikh tersebut, dan rakan saya dari Keris Warisan, En Johan Iskandar menjemput saya untuk menjadi pembantu bagi bahagian gendang silat. Sebenarnya beliau dijemput oleh pihak PADAT (Muzium Shah Alam) untuk membentangkan kertas kerja berkenaan Silat Pengantin.

Manakala saya, Pakman Kampar, Sdr Hazuan dan Jasiman pula dari wakil Gemala Kasturi dan PERSIM (Persaudaraan Silat Melayu). Saya dan Pakman seawalnya sudah sampai di sana, jam 7.00 pagi bagi mengelakan kesesakan lalu-lintas. Maklumlah, hari bekerja. Lebih kurang jam 9.00 pagi majlis bermula. 


Penerangan tentang silat pengantin diadakan. Satu demi satu dibariskan tentang adat-istiadat, pantang larang dan sebagainya yang sangat menarik serta saya sendiri memang tak tahu. Tidak lama kemudian sesi praktikal diadakan bagi membolehkan peserta memahami sendiri apa yang dimaksudkan oleh beliau sesudah demo oleh Sdr Hazuan dan Jasiman. Lama juga sesi praktikal ini, memandangkan seorang demi seorang peserta dimestikan untuk menjalani latihan praktikal. Kemudian sesi 'kembangan' dan 'buah' juga diadakan, bagi memperlihatkan keindahan seni silat tari yang mempunyai falsafah dan maksud yang tersirat.

Jam 1 petang lebih kurang, sesi berakhir. Kami sebagai wakil Gemala Kasturi dan PERSIM mengucapkan terima kasih atas undangan En Johan dan juga pihak Muzium Shah Alam.







0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP