Saturday, May 28, 2011

Semalam Di Melaka - 27.5.11

Semangat - itulah yang membuatkan kami sampai ke Melaka malam semalam. Bersama Azhar, dari Kump Seri Keramat, kami berdua meredah angin malam bagi menyampaikan hajat dan amanah untuk menghantar gendang yang ditempah oleh rakan di sana. Disebabkan keterlewatan masa, kami hanya sampai di sana jam lebih kurang 9.30 dan terus menyertai Sdr Huzaifah dan Malek, dari Kump Arya Putra - sesi ngeteh! Dan berkenalan pula dengan abg Zul, kami bersembang hinggalah sdr Masrizal muncul (yang menempah gendang).

Gendang anak - Huzaifah, Ibu - Malek :
Kump Gendang Arya Putra


pangkin bergendang di gelanggang gerak tepat

Seronok benar dapat bertemu kawan-kawan dalam minat dan aliran yang sama. Disebabkan itu, apabila cerita orang bergendang, maka bergendang jugalah malam tadi. Memandangkan jam sudah 11 malam, kami tidaklah bermain banyak lagu. Hanya sebagai tanda sama-sama meraikan kawan dan dapat berseronok - itu sahajalah. Tapi yang paling penting dapat memperbaharui semula silaturrahim setelah hanya berhubung di selfon. Dan suasana mesra pun terjalin, ukhuwah bertambah subur dan kukuh.

Bertempat di gelanggang Silat Gerak Tepat di Bukit Baru Dalam, irama warisan ini bergema lagi. Syukurlah rakan-rakan di Melaka sangat prihatin tentang pengembangan silat dan gendang silat. Siap ada gelanggang dan tempat orang bergendang. Bila mengenangkan perkara itu, saya antara perasaan sayu dan gembira. Sayu kerana kami di KL sini pun tiada tempat yang proper untuk bergendang, gembira kerana alhamdulillah, atas izin Allah dapatlah irama gendang utara ini kembang bergerak perlahan-lahan ke selatan tanah air.

Memandangkan kami tidak boleh lama kerana hari ini ada urusan masing-masing, jam 12.30 malam kami beransur semula ke KL. Syukurlah ... jam 2.30 lebih kurang kami sampai.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP