Friday, June 25, 2010

Serunai Daun Kelapa/Nyiur

Gambar dari laman blog Cukelat

----------------------------------------------


Tulisan di bawah ini diambil dari blog : adiatsauri


Kredit kepada tuan tanah Adiatsauri

Serunai daun kelapa ini merupakan salah satu ciptaan yang direka oleh komuniti kanak-kanak di kampung sebagai salah satu alat permainan bagi mengisi masa lapang. Turut dicipta, selain serunai ini adalah lastik, bedil rocoh, jebak burung dan pelbagai lagi jenis ciptaan yang dianggap sesuai untuk dimainkan mengikut musim-musim tertentu. Serunai ini biasanya dibentuk seperti tanduk, iaitu mirip kepada tanduk kerbau dan daun kelapa yang dipilih adalah yang masih muda.

Reaksi pertama anak aku ketika di-unjuk-kan kepadanya serunai daun kelapa -
Jebeh jah..

Cubaan pertama - x tubek bunyi.

Setelah beberapa kali mencuba - serunai ini akan jadi hok aku!

(sekiranya tuan punya blog tidak bersetuju disiarkan di sini, mohon dimaklumkan gemalakasturi@yahoo.com supaya ia boleh dipadam. Tujuan pemaparan di blog ini adalah untuk mengumpul seberapa banyak peralatan dan permainan muzik Melayu untuk tatapan umum agar generasi akan datang tidak lupa dan kenal akan rupa budi bangsanya sendiri.)

1 comments:

Anonymous,  October 14, 2021 at 7:05 PM  

To all devotees in Malaysia
Ah Wah Selayang (017-2218183) said...” mca Gombak” YIP KUM FOOK and his groups (Two police, Yap Kok Hwee, Low Kok Meng, and the others) came and rejected all the Buddhist monks at BUDDHIST TEMPLE (SAMNAK SAMBODHI), 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong...all monks must leave from Temple because YIP KUM FOOK used police and Gangster to disturbed all the monks...Many people get angry with YIP KUM FOOK
Now many Buddhist people don’t like MCA because YIP KUM FOOK created dirty for Buddhists and MCA. Hope MCA members and Buddhist people to care of human-like YIP KUM FOOK, if you would like to know more information, please contact Ah Wah(Selayang)
By DAP, kepong

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP