Pages

Saturday, October 30, 2010

Bergendang Untuk Majalah 3

Semuanya atas izin Allah. Bermula dengan En Isa (salah seorang jurugambar tv3) yang menghubungi lebih kurang sebulan yang lepas. Pada mulanya, saya menyangka beliau menghubungi saya untuk tujuan persembahan, tapi akhirnya barulah saya tahu bahawa beliau mencadangkan KGGK dan kisah kehidupan seorang penulis, Serunai Faqir sebagai subjek utama untuk program Majalah 3. Beberapa ketika juga kami berurusan, termasuklah memberikan beliau cd gendang silat dan novel LSI untuk tujuan proposal beliau.

Tidak lama kemudian, Encik Amin, produser Majalah 3 menghubungi saya. Kata beliau, KGGK dipilih sebagai salah satu subjek dalam kehidupan penulis, Serunai Faqir. Saya kata ok, dan gembira dengan cadangan beliau untuk shooting KGGK. Kata beliau lagi, mungkin dalam bulan 11 nanti saya akan dimaklumkan tarikh dan masa untuk penggambaran tersebut. Tengok-tengok, hari Isnin yang, saya dihubungi untuk menjalankan penggambaran KGGK (lebih awal dari yang dijangka).

Memahami tugas dan jadual yang menggeluti beliau, saya bersetuju dan memaklumkan kepada ahli KGGK yang berkelapangan untuk turun. Hari yang diputuskan adalah Jumaat malam.

29 Oktober

En Amin dan krew sudah sampai di rumah saya lebih kurang jam 6 petang. Setelah penggambaran di Tasik View (belakang Carrefour Taman Tun Husin Onn) tergendala akibat hujan tiba-tiba, keputusan diambil oleh En Amin untuk menjalani penggambaran KGGK di kawasan Cheras Utama sahaja. Kebetulan beliau terpandang Dewan Komuniti penduduk flat Cheras Utama, blok C, beliau terus sahaja mencadangkan untuk menjalani penggambaran KGGK di situ. Dek terkejut, saya terus menghubungi sdr Zul, tenaga pengajar kompang di situ berkenaan hal penggambaran tersebut. Alhamdulillah, kerjasama yang diberika oleh sdr Zul amat memuashatikan. Berterima kasih benar KGGK kepada sdr Zul, Abg Din dan penduduk taman tersebut, terutamanya blok C yang memberikan kerjasama yang amat baik. Sehubungan itu, KGGK juga memohon maaf kepada sdr Zul dan tenaga pengajar kompang kerana akibat penggambaran tersebut, latihan kompang tidak dapat dijalankan di situ seperti biasa.

Jam sudah menunjukan angka 9. Tidak lama kemudian ahli KGGK semua sampai. Bulat, Alang, Azam, Sopik. Lega hati saya. Namun penggambaran hanya dimulakan setelah selesai solat Isya' di masjid yang bersebelahan. En Amin memberi penerangan ringkas apa kehendak mereka pada malam itu.

Dimulakan dengan saya, sebagai pemain serunai, Bulat - gendang ibu, Azam - gendang anak, dan Sopik - gong. Tapi sayang sekali, saya terkilan benar kerana Alang yang hadir dari Klang Gate tidak dapat masuk untuk rakaman kerana ada alat yang tertinggal. Walhal, tujuan saya memanggil rakan-rakan adalah supaya semua dapat menyertai untuk sesi penggambaran tersebut. Begitu juga dengan Cikgu Ramli yang tidak dapat hadir atas urusan peribadi.

Kemudian sesi penggambaran diteruskan. Pihak Majalah3 mahukan kami bermain sebuah lagu untuk dirakam. Dalam kepala saya sama ada main lagu Tomoi, Silat atau Ayam Didik. Akhirnya saya memilih Ayam Didik sebagai lagu pembukaan. Tapi syukurlah saya memilih lagu tersebut, kerana kami terpaksa mengulangnya hingga 4-5 kali. Peh, kalau tiup lagu silat, alamat jenuhnya nak tiup, orang gendang tentu-tentu pecah tangan.

Selesai sesi tersebut, seorang demi seorang pemain KGGK diwawancara secara ringkas. Saya sudah diwawancara seawalnya semasa di rumah. Jadi, apa laig, duduk di luar dan layan rokok. Namun tidak sempat dengan Sopik, hujan mula turun dengan lebat, menyebabkan rakaman terpaksa dihentikan kerana mengganggu sistem rakaman audio. Sudahnya kami bersembang untuk beberapa ketika dan beransur sesudah hujan mulai sidang. Kami bersalam-salaman dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada penduduk Cheras Utama, Blok C yang mengizinkan kami menggunakan dewan tersebut untuk sesi rakaman gendang, terutamanya sdr Zul dan Abg Din.

- Rakaman di Pahang dan Kedah, insya-Allah akan dijalankan. Dalam perbincangan dengan En Amin

p/s : Terima kasih kepada penduduk Cheras Utama, Blok C.
Terima kasih juga kepada pihak Majalah 3, terutama En Amin dan krew.
Khusus ucapan terima kasih KGGK kepada En Isa yang bersusah-payah mencadangkan KGGK kepada Majalah3. Jazakallahu khairon kathiro.

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan nama anda, ketiadaan nama menyebabkan admin tidak akan menjawab komen anda.